WISE atklāj tūkstošiem jaunu zvaigžņu

Publicēts: 10.03.2014

Daži zinātnieki uzskata, ka tālumā aiz Plutona orbītas mitinās liela, līdz šim neatklāta planēta, kas tiek dēvēta gan par Planētu X, gan par Nemzīdu, gan par Tīhi. Mediji un citi aktīvisti ir izskaistinājuši šo objektu, piešķirot tam atmosfēru, neparastu orbītu, dzīvību uz tā virsmas un pat spēju iznīcināt Zemi. Izpētot simtiem miljoniem debesīs redzamo objektu, NASA WISE observatorijai līdz šim nav izdevies apstiprināt šādas planētas esamību.

Jaunākajā pētījumā, kurā tika analizēti WISE observatorijas dati, nav izdevies atklāt Saturna izmēra objektu tuvāk par 10 000 astronomiskajām vienībām (AV), kā arī nevienu Jupitera masas objektu tuvāk par 26 000 AV. Atgādināsim, ka viena astronomiskā vienība ir aptuveni 150 miljoni kilometru. Savukārt līdz Plutonam ir aptuveni 40 AV.

"Saules sistēmas ārējos reģionos visticamāk neatrodas nedz milzu planēta, nedz maza pavadoņzvaigzne," uzskata Kevins Lūmans no Pensilvānijas štata universitātes.

Kāds gan tad bija WISE devums? Teleskops, kas pētīja Visumu infrasarkano staru diapazonā, atklāja vairākus tūkstošus objektu Saules tuvākajā apkārtnē - gan zvaigznes, gan brūnos pundurus. Tuvākās zvaigžņu sistēmas, kuras nebija pamanāmas redzamās gaismas diapazonā, atklājās WISE datos. Otrajā datu analīzes projektā tika atklātas 3525 zvaigznes un brūnie punduri, kas atrodas ne tālāk kā 500 gaismas gadu attālumā no Saules.

"Mēs atklājām agrāk nepamanītus objektus," pastāstīja Deivids Kirkpatriks no Kalifornijas Tehnoloģiju institūta.

WISE observatorija darbojās laika periodā no 2010. līdz 2011. gadam, divas reizes veicot pilnu debesu apskati infrasarkano staru diapazonā. Projekta ietvaros tika reģistrēti gandrīz 750 miljoni asteroīdu, zvaigžņu un galaktiku.

2013. gada novembrī tika publiskoti AIIWISE dati, kas ļauj zinātniekiem meklēt kustīgos objektus. Jo tuvāk objekts atrodas Zemei, jo lielāku attālumu tas ir pārvarējis konkrētā laika periodā. Kustīgo objektu meklēšana ir palīdzējusi pamanīt dažas no tuvajām zvaigznēm, piemēram, brūno punduru pāri tikai 6,5 gaismas gadu attālumā.

Tomēr cerētā Planēta X WISE datos nav atrodama. Pastāv hipotēzes, kas skaidro globālās izmiršanas epizodes ar šīs milzu planētas ietekmi uz komētu orbītām un sekojošu Zemes bombardēšanu.

Fakts, ka Saules tuvumā ir izdevies atklāt tik daudz agrāk nepamanītu zvaigžņu, skaidri parāda, ka arī par Saulei tuvāko apkārtni ir zināms ļoti maz.

Šobrīd WISE misija ir aktivēta un nodēvēta par NEOWISE, jo tās mērķis ir Zemei tuvo objektu - asteroīdu un komētu - izpēte.

1. nelabojams tieši 11.03.2014 domāja šādi:

Nibiristu komanda var iet un nosisties pret sienu aiz bēdām. Ja nu vienīgi ļaunais NASA nav noslēpis šo dziļi ezotērisko un visnotaļ svarīgo informāciju, kas pelēkajai, nozombētajai masai ļautu attīstīties līdz domājošu būtņu stāvoklim, no kā tik ļoti ir bail Pasaules Varenajiem :D