Pirmās un pēdējās fotogrāfijas no Gaia

Publicēts: 7.02.2014

Eiropas Kosmosa aģentūras zvaigžņu vērotāja Gaia pamazām tiek gatavota darbam. Attēlā, kas tapis sagatavošanas laikā, redzama blīva zvaigžņu kopa Lielajā Magelāna Mākonī. Zinātniskās misijas laikā Gaia iegūto datu apjoms būs milzīgs. Lai sasniegtu uzstādītos mērķus, uz Zemi nosūtīs pavisam nelielu daļu informācijas, kas tiks iegūta par katru zvaigzni.

Šis attēls, kas nofotografēts, veicot kosmiskā aparāta pārbaudi, ir viena no pirmajām Gaia fotografijām, un, ironiski, arī viena no pēdējām, jo zinātniskās misijas laikā nav paredzēts uz Zemi sūtīt pilnvērtīgas fotogrāfijas.

Gaia startēja 2013. gada 19. decembrī un šobrīd riņķo ap virtuālu punktu, kas pazīstams kā L2 (Lagranža punkts), aptuveni 1,5 miljonu kilometru attālumā no Zemes.

Projekta ietvaros tiks radīta līdz šim visprecīzākā Piena Ceļa galaktikas karte. Gaia veiks precīzus atrašanās vietas un kustības mērījumus aptuveni miljardam zvaigžņu, kas sastāda aptuveni 1% no visām Piena Ceļa galaktikas zvaigznēm.

Piecu gadu laikā Gaia atkārtoti veiks debesu caurskatīšanu un katrai no zvaigznēm pievērsīsies vidēji 70 reizes. Papildus atrašanās vietas un kustības parametriem, Gaia analizēs arī citus rādītājus, tādus kā spožumu, temperatūru un ķīmisko sastāvu.

Misijas ietvaros gaisma no abiem Gaia teleskopiem tiks fokusēta uz vienu digitālo kameru, kas ir līdz šim lielākā, kāda ir izmantota Visuma izpētē.

Lai veiksmīgi veiktu paredzētos pienākumus, abi instrumenti ir ļoti precīzi jāuzstāda. Kalibrēšana ilgs vairākus mēnešus. Tikai pēc tam sāksies Gaia projekta zinātniskā daļa, kas ilgs piecus gadus.

Lai arī ieplānotās miljards zvaigznes Gaia misijas ietvaros tiks aplūkotas sešu mēnešu laikā, lai noteiktu precīzu attālumu un kustības ātrumu zvaigznes vajadzēs mērīt atkal un atkal.