Otrā iespēja Kepleram

Publicēts: 27.11.2013

Jums šķita, ka ar NASA Kepler teleskopu ir cauri? Izrādās, ka nebūt ne. Jau drīzumā Kepler teleskops atkal varētu pievērsties debesu izpētei. Jaunās misijas K2 ietvaros teleskops turpinās meklēt citplanētas, kā arī novēros zvaigžņu kopas, jaunas un vecas zvaigznes, aktīvās galaktikas un pārnovas.

2013. gada maijā sabojājās otrais no četriem Kepler teleskopa pozicionēšanas instrumentiem, tādejādi pārtraucot primāro misiju. Lai nodrošinātu nepieciešamo precizitāti Zemes izmēra planētu signālu uztveršanai, teleskopam vajadzēja vismaz trīs pozicionēšanas instrumentus. Kad no ierindas izgāja otrais instruments, nebija vairs iespējams teleskopu precīzi pagriezt pret misijas izpētes apgabalu.

Šo precizitāti ievērot traucē Saule.

Kosmiskā teleskopa korpuss ir aprīkots ar Saules paneļiem. Tie ne tikai nodrošina aparātu ar nepieciešamo enerģiju, bet kalpo arī kā perfektas "buras" Saules fotoniem. Trešā pozicionēšanas instrumenta sabojāšanās vairs neļāva neitralizēt Saules spiediena radītos efektus.

Kepler misijas speciālistiem un kompānijas Ball Aerospace inženieriem izdevās izveidot inovatīvu mehānismu, kas ļaus nodrošināt nepieciešamo precizitāti. Kepler teleskops tiks manevrēts tā, lai Saules spiediens vienmērīgi iedarbotos uz visām kosmiskā aparāta korpusa daļām.

Teleskopu nāksies novietot gandrīz paralēli tā orbītai ap Sauli, kas ir nedaudz novirzīta no plaknes, kurā ap Sauli riņķo Zeme.

Saules izmantošana trešā pozicionēšanas instrumenta vietā šobrīd jau tiek izmēģināta reālajos apstākļos un Kepler komanda ir saņēmusi pirmos datus. Pozicionēšanas pārbaužu laikā oktobra nogalē kosmiskais teleskops fotografēja daļu no Strēlnieka zvaigznāja. Ekspozīcijas ilgums bija aptuveni 30 minūtes un iegūtā attēla kvalitāte neatšķīrās vairāk kā par 5% no oriģinālās misijas attēlu kvalitātes, kur tika izmantoti visi četri pozicionēšanas instrumenti. Tuvākajā laikā plānots nodemonstrēt kosmiskā teleskopa spēju saglabāt precīzu pozīciju dienām un nedēļām ilgi, kas ir nepieciešams, lai reģistrētu vājos citplanētu signālus, kad planēta šķērso zvaigznes disku.

1. Makita tieši 28.11.2013 domāja šādi:

Super! Cik attapīgi!

2. Andis tieši 28.11.2013 domāja šādi:

Arī kaut kas labs šajās dienās notiek :) Labi, ka nepaspēja izdomāt par atslēgšanu un "noparkošanu" nekaitīgā orbītā. :)