Laika atskaite Kepleram

Publicēts: 6.03.2009

Šobrīd līdz startam atlikušas mazāk nekā 19 stundas. NASA ir apstiprinājusi, ka Keplers ir gatavs doties Zemei līdzīgu planētu meklējumos. Delta II nesējraķetes starts notiks 7. martā plkst. 5:49:57 no Kanaveralas raga.

Keplera kosmosa kuģis, kā jau esam rakstījuši agrāk, ir paredzēts Zemei līdzīgu planētu meklējumiem. Misijas sākotnējais periods tiek plānots 3,5 gadus ilgs. Debesu apgabalā, kuru novēros Keplers, atrodas aptuveni 100 000 Saulei līdzīgu zvaigžņu.

"Šī misija mēģinās atbildēt uz mūžseno jautājumu - vai tur ārā ir Zemei līdzīgas planētas," teica Eds Veilers no NASA. "Tas nav tikai zinātnisks jautājums, tas ir viens no cilvēces pamatjautājumiem."

Starta brīdī darboties sāks Delta II nesējraķetes pirmās pakāpes galvenais dzinējs un seši cietās kurināmā nesēji. Trīs atlikušie nesēji aizdegsies 65,5 sekundes pēc starta. Pirmās pakāpes galvenais dzinējs darbosies 4,5 minūtes. Tad iedegsies otrās pakāpes dzinējs, kas Kepleru aizvirzīs cirkulārā orbītā 185 kilometru augstumā aptuveni 10 minūtes pēc starta. Pēc 43 minūšu lidojuma coasting (kabotāža) režīmā vēlreiz ieslēgsies otrās pakāpes dzinējs, pēc tam izslēgsies un atdalīsies. Pieslēgsies trešā pakāpe, kura darbosies 5 minūtes.

62 minūtes pēc starta Keplers būs atdalījies no visiem nesējiem un atradīsies orbītā, kas ir līdzīga NASA Spitzera kosmosa teleskopa orbītai ap Sauli.

"Mēs ar nepacietību gaidīsim brīdi, lai redzētu kā šis majestātiskais kosmosa kuģis atdzīvojas, sasniedzot atklāto kosmosu," piebilda Džeimss Fensons no NASA JPL.

Pēc aptuveni 2 mēnešiem, kuru laikā tiks pārbaudīts kā Keplers ir pārcietis lidojumu un kādas ir tā darba spējas, kosmosa kuģa instrumenti sāks pildīt savus tiešos pienākumus planētu mednieka amatā, novērojot apgabalu, kas atrodas netālu no Gulbja un Liras zvaigznājiem.

"Mēs novērosim visdažādākās zvaigznes - sākot no mazākām un aukstām, kur planētām jāriņķo cieši ap zvaigzni, lai tās atrastos siltumā, līdz pat milzīgām un karstām, kuru planētām jāatrodas tālu, lai tās neizceptos," pastāstīja Viljams Boruckis, kurš šajā projektā strādā jau 17 gadus. "Projekts ir optimizēts Zemes planētu meklēšanai, lai palīdzētu atbildēt uz jautājumu, vai ir vēl tādas pašas planētas, vai Zeme ir unikāla."

Keplers meklēs planētas, vērojot zvaigznes gaismas "kritumu", kad planēta, aizejot priekšā zvaigznei, nedaudz samazina tās izstaroto gaismas daudzumu. Uz Keplera atrodas visjaudīgākā kamera kosmosā, kas pamanīs pat visniecīgākās izmaiņas.

"Jupitera izmēra planētas noteikšana ir kā oda pamanīšana mašīnas lukturu gaismā," piebilda Fensons. "Varat iedomāties, ka Zemei līdzīgu citplanētu atrast ir vēl grūtāk."

Startu būs iespējams, kā parasti, skatīties NASA TV tiešraidē.

Laika atskaite Kepleram