Kas noticis ar Voyager 2?

Publicēts: 7.05.2010

Inženieriem nācās pārslēgt Voyager 2 datu pārraides režīmu, lai kosmosa kuģis uz Zemi sūtītu informāciju tikai par tā "veselības stāvokli" un statusu, lai diagnosticētu problēmu, kas saistīta ar datu pārraidi.

Sākotnējie tehniskie dati, kas tika saņemti 1. maijā, liecina, ka kosmosa kuģis pamatā ir labā stāvoklī. Šķiet, ka problēma ir saistīta ar lidojuma datu sistēmu, kas nodrošina uz Zemi nosūtāmo datu formatēšanu. Šīs kļūdas dēļ nav iespējams atšifrēt zinātniskos datus.

Pirmās izmaiņas datu paketēs tika pamanītas 22. aprīlī. Šobrīd misijas komanda cenšas atjaunot regulāru zinātnisko datu saņemšanu. Pirmās komandas kosmosa kuģim tika nosūtītas 30. aprīlī. Signāls līdz Voyager ceļo 13 stundas. Lai noskaidrotu, kā kuģis reaģējis uz nosūtītajām komandām, ir jāgaida vēl 13 stundas.

Voyager 2 startēja 1977. gada 20. augustā, aptuveni divas nedēļas pirms Voyager 1. Šīs abas NASA zondes ir vistālāk aizlidojušie, cilvēka veidotie objekti kosmosā. Abi atrodas heliosfēras nomalē. Voyager pametīs Saules sistēmu pēc aptuveni pieciem gadiem, un Voyager 2 neilgi pēc tam. Voyager 1 ir labā tehniskā stāvoklī un darbojas normāli.

"Voyager 2 sākotnējā misija bija lidojums uz Saturnu, bet tas turpina sūtīt datus arī pēc 33 gadiem," teica Voyager projekta zinātnieks Eds Stouns no Kalifornijas tehnoloģiju institūta. "Tas mūs ir apgādājis ar neaizmirstamiem Urāna un Neptūna attēliem."

Voyager 2 misijas pagarinājumā 1986. gadā lidoja garām Urānam un 1989. gadā - Neptūnam, izmantojot unikālo ārējo planētu novietojumu. Voyager 2 atklāja Neptūna Tumšo plankumu un ledus geizerus uz tā pavadoņa Tritona. Sadarbojoties ar Voyager 1, tas atklāja Jo aktīvos vulkānus un deformācijas Saturna gredzenos, kuras izraisa gredzenotās planētas pavadoņi.

Šobrīd Voyager 2 atrodas 13,8 miljardu kilometru, bet Voyager 1 - 16,9 miljardu kilometru attālumā no Zemes.