18 svecītes un viena torte

Publicēts: 25.04.2008

Vakar apritēja 18 gadi kopš tas devās visumā. Pirms 18 gadiem tieši šodien tas tika izņemts no vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa Discovery kravas telpas un novietots orbītā ap Zemi. Viennozīmīgi slavenākais no teleskopiem gan uz Zemes, gan debesīs. Par godu šai gadadienai NASA publicēja attēlu galeriju, kurā redzam ar šo teleskopu nofotografētos galaktiku mijiedarbības veidus.

18 gadu laikā Habls ir veicis vairāk kā 840 000 novērojumus, nofotografējis vairāk kā 540 000 attēlus, kuros redzami  27 000 debesu objektu.

Habls neceļo uz zvaigznēm, planētām un galaktikām, bet veic novērojumus, riņķojot ap Zemi ar ātrumu 28 000 km/h.

18 gados Habls ap Zemi ir aplidojis aptuveni 100 000 reižu. Kopējais lidojuma attālums ir līdzvērtīgs ceļojumam līdz Saturnam un atpakaļ.

Kopējais iegūtais datu apjoms ir 32 terabaiti. Katru mēnesi Habls uz Zemi nosūta aptuveni 70 gigabaitus jaunu datu. Katru mēnesi astronomi visā pasaulē saņem 2 terabaitus Habla teleskopa novērojumu arhīva datu.

Izmantojot Habla teleskopu, zinātnieki ir publicējuši 7500 zinātnisko pētījumu, kas šo teleskopu padara par visefektīvāko zinātnes ieroci, kāds jebkad ir uzbūvēts. 2007. gadā, balstoties uz Habla teleskopa datiem, ir publicēti 700 raksti.

Pieejami arī 59 galaktiku mijiedarbības attēli video formātā.