#YearInSpace ir sācies

Publicēts: 28.03.2015

2015. gada 27. martā plkst. 21:45 pēc Latvijas laika no Baikonuras kosmodroma veiksmīgi startēja Soyuz TMA-16M, ar kuru uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS) devās Genādijs Padalka, Mihails Korņienko un Skots Kellijs. Iespējams, ka šis būtu visai ierasts lidojums, kas nogādā uz SKS kārtējo ekspedīcijas apkalpi, kura pēc aptuveni sešiem mēnešiem atgriežas atpakaļ. Tomēr tā nav, jo Skots Kellijs un Mihails Korņienko tur augšā pavadīs veselu gadu.

Soyuz TMA-16M startēja no tās pašas starta platformas, no kuras 1961. gadā kosmosā devās Jurijs Gagarins. Pēc aptuveni sešām stundām kosmosa kuģis sasniedza kosmisko staciju un veiksmīgi saslēdzās ar to.

Tā kā Kellijs un Korņienko kosmiskajā stacijā pavadīs veselu gadu, viņu misijas laikā nomainīsies vairākas ekspedīcijas. Pēc atlidošanas viņi pievienosies 43. ekspedīcijai, kuras komandieris ir Terijs Virts no NASA, bet apkalpes locekļi - Samanta Kristoforeti no Eiropas Kosmosa aģentūras un Antons Škapļerovs no Roscosmos. Savas misijas noslēgumā Kellijs un Korņienko būs jau 46. ekspedīcijas sastāvā.

Kellijs (51. g.v.) un Korņienko (54. g.v.) SKS pavadīs 342 dienas, veicot vairākus simtus eksperimentus, kuru mērķis ir iegūt zināšanas par cilvēka organisma reakciju uz ilgstošāku atrašanos mikrogravitācijas apstākļos. Šī informācija palīdzēs nākotnē veidot un realizēt tālākus lidojumus uz Mēness orbītā nogādātu asteroīdu un arī uz Marsu.

Eksperimenti tiks veikti un paraugi ievākti ne tikai kosmosā. Unikālajā misijā piedalīsies arī Skota Kellija dvīņubrālis Marks Kellijs, kurš atradīsies uz Zemes, tādejādi zinātniekiem sniedzot unikālu iespēju pētīt divu bioloģiski ļoti tuvu cilvēku atšķirības, tiem atrodoties pilnīgi dažādās vidēs.

Padalaka (56 g.v.) atpakaļ uz Zemi lidos 2015. gada septembrī. Lidojumā viņu pavadīs Eiropas Kosmosa aģentūras astronauts Andreas Mogensens un tūriste Sāra Braitmena. Padalkam šis jau ir piektais lidojums. Viņš uzstādīs jaunu rekordu, kļūdams ceturto reizi par kosmiskās stacijas komandieri. Padalka kopumā kosmosā būs pavadījis nedaudz mazāk kā 900 dienas.

Kellijam šis jau būs ceturtais lidojums. Iepriekšējo lidojumu laikā viņš kosmosā ir pavadījis 180 dienas. Korņienko šis ir otrais lidojums. Iepriekšējo reizi viņš kosmiskajā stacijā pavadīja 176 dienas.

Lai arī pirmo reizi kosmiskajā stacijā cilvēki uzturēsies veselu gadu, šī nebūs pirmā reize, kad cilvēks kosmosā ir nodzīvojis tik ilgu laiku. Agrāk šādus rekordus ir uzstādījuši krievu kosmonauti stacijā Mir. Vladimirs Titovs un Musa Manarovs tur pavadīja 365 dienas, Valērijs Poļakovs kosmiskajā stacijā Mir nodzīvoja 438 dienas, bet Sergejs Avdejevs - 380 dienas.

NASA, collectSPACE