#YearInSpace aizritējis

Publicēts: 29.02.2016

2016.gada 1.martā noslēgsies viena no interesantākajām misijām Starptautiskās Kosmiskās stacijas (SKS) vēsturē - #YearInSpace. Atpakaļ uz Zemes atgriezīsies NASA astronauts Skots Kellijs un Krievijas kosmonauts Mihails Korņienko, kuri Zemes orbītā būs pavadījuši aptuveni gadu. Zināšanas, kas iegūtas šīs misijas ietvaros, noderēs ne tikai nākamajiem SKS iemītniekiem, bet tiks izmantotas arī, lai bruģētu ceļu uz tālākiem lidojumiem kosmosā.

Lai arī Kellijs un Korņienko kosmosā būs pavadījuši vienu gadu, zinātniskās misijas kopējais garums ir trīs gadi - gads pirms lidojuma, gads kosmosā un gads kopš atgriešanās. Asinis, siekalas, urīns un citi paraugi un dati, kas ievākti visos trijos posmos, palīdzēs labāk saprast, kā ilgstoša atrašanās kosmosā ietekmē cilvēka organismu.

Līdz šim visai iespaidīgs datu apjoms ir savākts par cilvēka organisma izmaiņām sešu mēnešu ilgajās misijās kosmiskajā stacijā. Lai arī agrāk cilvēki ir atradušies kosmosā ilgāku laiku, tie nav bijuši mērķtiecīgi pētījumi un ievākto datu apjoms ir neliels. Ilglaicīgās misijas palīdzēs labāk sagatavoties vēl tālākiem lidojumiem kosmosā, piemēram, uz Marsu.

Pirms tam ilgāk par gadu kosmosā ir atradušies tikai Krievijas kosmonauti, kuri ilgāku laiku dzīvoja kosmiskajā stacijā MIR. Valērijs Poļakovs kosmosā pavadīja 438 dienas, Sergejs Avdejevs - 380, bet Vladimirs Titovs un Musa Manarovs - 366 dienas.

Tipiska Marsa izpētes misija varētu ilgt trīs gadus, kur aptuveni puse laika tiks pavadīta lidojumā uz un no sarkanās planētas, bet puse - uz Marsa. Lai īstenotu tik ambiciozus plānus, ir jāsaprot, kā cilvēka organisms, piemēram, skelets vai redze, reaģēs uz 12 vai 16 mēnešu ilgu atrašanos mikrogravitācijas apstākļos, kā arī jāizstrādā rīcības plāns, lai novērstu iespējamos riskus.

Protams, ir jāsaprot, ka publikācijas par #YearInSpace rezultātiem nav jāgaida jau dienu pēc Kellija un Korņienko atgriešanās. Pētījumu datu analīze ilgs vairākus mēnešus un pat gadus. Ne visi paraugi tiks nogādāti uz Zemi 2016.gada 1.martā kopā ar abiem apkalpes locekļiem. Daudz laboratorijas materiāla vēl ilgi atradīsies kosmiskās stacijas saldētavās un gaidīs savu vietu SpaceX Dragon kravas kuģī, kas šobrīd vienīgais spēj nogādāt kravu atpakaļ uz Zemi.

Dati no abiem eksperimenta dalībniekiem būs pieejami visiem Starptautiskās Kosmiskās stacijas partneriem. Pati stacija un tur veiktais izpētes darbs ir viens no ilgstošākajiem un veiksmīgākajiem starptautiskajiem projektiem.

Pēc atgriešanās uz Zemes tiks izvērtēta abu dalībnieku veselība un fiziskais stāvoklis. Tiks izstrādāta īpaša rehabilitācijas programma, lai viņi ātrāk atgūtu pilnvērtīgas darba spējas uz Zemes.

Ļoti liels ieguvums #YearInSpace misijai ir tas, ka Skotam Kellijam ir identiskais dvīņubrālis, kas dzīvo uz Zemes. Salīdzinot, kā atšķiras abu brāļu organismi, atrodoties tik dažādos apstākļos, būs vieglāk izprast izmaiņas, kādas radušās ilgā lidojuma laikā.

Šīs misijas iznākums palīdzēs plānot turpmākos eksperimentus un ilglaicīgās misijas kosmiskajā stacijā, lai radītu drošus apstākļus astronautiem nākotnē, kuri dosies lidojumā uz Marsu, asteroīdu vai vēl tālāk.