Vai 2016. gadā SKS noies no skatuves?

Publicēts: 23.07.2009

Jūlija sākumā pār ASV pilsētām naksnīgajās debesīs bieži bija redzams ātri lidojošs, spožs gaismas punkts. Kosmosa kuģis, kas ir garāks par futbola laukumu un sver vairāk kā 300 000 kilogramus, klusi un ātri šķērsoja tumšās debesis. Zemiešu kuģis...

Starptautiskā kosmiskā stacija (SKS) ir lielākais kosmosa kuģis, kādu jebkad ir uzbūvējusi cilvēce. Tā apriņķo Zemi reizi 90 minūtēs. SKS ir labi redzams no Zemes kā spožs gaismas punkts.

Pēc aptuveni 10 gadu darba SKS būvniecība ir gandrīz pabeigta. Šobrīd tajā dzīvo jau seši astronauti. Nākamā gada beigās stacijā tiks uzstādīti pēdējie komponenti.

Kas notiks tālāk?

"2016. gada sākumā mēs sagatavosim kosmisko staciju deorbitēšanai," pastāstīja NASA kosmiskās stacijas programmas vadītājs Maikls Suffredīnī.

Saprotamā valodā sakot - NASA gatavojas nogāzt kosmisko staciju atmosfērā, kur tā sadegs un atliekas sakritīs Klusajā okeānā. Tas būs kontrolēts process un, ja viss notiks pēc plāna, cilvēki apdraudēti netiks. Tas nozīmē, ka SKS tiks iznīcināta. Pilnībā.

Šobrīd tāds ir NASA plāns. Pēc 2015. gada beigām nav paredzēts finansējums SKS tālākai uzturēšanai.

SKS, kas izmaksājusi ASV un partnervalstīm ne mazāk kā simts miljardus dolāru, nogāzšana tik ātri ir diezgan pārsteidzīgs lēmums, uzskata senators Bils Nelsons. "Es uzskatu, ka tas ir nepareizi, deorbitēt šo lietu," viņš teica. "Ja mēs no tās atbrīvosimies 2015. gadā, mēs zaudēsim savu vietu izpētes laukā."

NASA kosmosa izpētes stratēģija balstās uz prezidenta Džordža Buša vīziju, kurā nākamais lielais solis ir atgriešanās uz Mēness. Kosmiskās stacijas aizstāvji pastāv uz to, ka šī būve ir svarīga vieta, kur veikt eksperimentus ilgstoši atrodoties kosmosā.

Suffredīnī apstiprina, ka ilgstošu lidojumu realizēšanas pirmais solis ir iemācīties izdzīvot kosmosā. Pēc viņa domām labākā vieta, kur to darīt, ir netālu no Zemes. Kosmiskā stacija, kas atrodas zemā orbītā, ir ideāls atspēriena punkts. "Tā mums māca sadarboties kā vienotai pasaulei, planētai," viņš piebilda.

Lai arī šobrīd nenotiek aktīva stacijas dzīves ilguma paildzināšanas iespējas apspriešana, NASA rūpīgi pārbauda SKS, lai izpētītu, kas būtu nepieciešams, lai paildzinātu stacijas darba laiku līdz 2020to gadu beigām.

Orbitālajai laboratorijai ir ne mazums pretinieku, kas to uzskata par pilnīgi bezjēdzīgu naudas izšķiešanu. Pastāvīgās NASA budžeta izmaiņas ir atstājušas iespaidu uz SKS uzbūvi. Sākotnēji stacija bija tikai un vienīgi ASV īpašums, kuru 1993. gadā sāka līdzdalīt Krievijas kosmosa aģentūra. Tagad, kad NASA kosmosa kuģu flote nākamgad būtiski samazināsies, nāksies iztikt tikai ar Krievijas pakalpojumiem, lai nogādātu astronautus uz un no stacijas.

Fiziķis Roberts Pārks no Merilendas universitātes uzskata, ka kosmiskās stacijas projektā būtu jāiesaista arī Ķīna, paralēli jau esošajiem partneriem.

NASA ir paziņojuši, ka turpmākajos gados plānots veikt nozīmīgus eksperimentus kosmiskajā stacijā. Pēdējā vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa lidojuma laikā uz SKS tiks nogādāts Alfa magnētiskais spektrometrs, kas meklēs visumā tumšo matēriju un antimatēriju.

Lai kāds arī nebūtu SKS liktenis, kuru tomēr diendienā apdraud dažādas kosmiskās atlūzas un meteorīdi, jāatzīst, ka tā ir ļoti grandioza celtne, kuru nebūtu iespējams uzbūvēt bez starptautiskas sadarbības. Pat ja stacijā notiekošie eksperimenti nešķiet gana grandiozi, zinātnes pasaule un sabiedrība iziet sadarbības skolu, apvienojoties kopēju mērķu vārdā.

The Washington Post