Taureņu un tārpu invāzija kosmiskajā stacijā

Publicēts: 19.11.2009

Izrādās, ka ar vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi Atlantis uz Starptautisko kosmisko staciju ir devušies ne tiki seši astronauti, bet vēl vesels bars kompanjonu - tārponauti un tauronauti, kas piedalīsies dažādos eksperimentos.

Tārponautu lomās iejutušies mikroskopiskie tārpi Caenorhabditis elegans, kuri ir ideāls eksperimenta materiāls, lai pētītu bezsvara ietekmi uz muskuļu masu. Tārpi tiks pārvietoti uz Japānas Kibo moduli.

Šī nav pirmā reize, ka C. elegans viesojas kosmosā. Īpašu slavu šiem tārpiem atnesa kosmosa kuģa Columbia katastrofa, uz kura atradās konteiners ar šiem tārpiem, kas veiksmīgi izdzīvoja.

C. elegans ir vieni no daudzšūņiem, kuru ģenētiskā struktūra ir pilnībā izpētīta un izveidota to gēnu karte. Daudzi no 20 000 tārpa gēniem pilda tādas pašas funkcijas kā atbilstošie cilvēka gēni.

Savukārt tauronauti ir neizšķīlušies Vanessa cardui tauriņi, pareizāk sakot, to kūniņas. Šis ir publisks eksperiments, kuru vienlaicīgi veiks arī aptuveni 100 ASV skolas. Tādejādi būs iespējams salīdzināt kukaiņu attīstību uz Zemes un kosmosā.

Visa informācija, fotogrāfijas un video materiāli būs pieejami BioEd Online Interneta lapā, kur ikviens interesents varēs sekot līdzi tauriņu attīstībai gan uz Zemes (tiešraidē no Hjūstonas, Teksasā), gan kosmiskajā stacijā.

"Tauriņu atkarība no gravitācijas ir maz izpētīta. Mēs nezinām cik daudz tie izmanto gravitāciju, lai orientētos, barotos un kā tā ietekmē spārnu attīstību," teica doktors Gregs Vots no Beilora medicīniskās koledžas. "Skolēniem būs iespējams pētīt unikālus jautājumus un sniegt ieguldījumu zinātnes attīstībā. Šī ir iespēja darīt tādu pašu darbu, kādu veic zinātnieki. Izveidot mājvietu, uzturēt un novērot to, nodrošinot eksperimenta subjektus ar barību, vācot datus un veicot analīzes darbu."

National Space Biomedical Research Institute & Telegraph