STS-134 starts tiks pārcelts

Publicēts: 27.04.2010

STS-134 misijas starts tika plānots 2010. gada jūlijā. Vairākkārt izmantojamajam kosmosa kuģism Endeavour uz Starptautisko kosmisko staciju būs jānogādā Alfa magnētiskais spektrometrs AMS-02, kura izstrādes aizkavēšanās dēļ tiek pārcelts misijas starts.

AMS-02 meklēs Visuma eksotiskākās daļiņas - tumšo matēriju, antimatēriju, kā arī pētīs kosmisko starojumu.

Tika plānots, ka STS-134 startēs 2010. gada 29. jūlijā. Tas būtu pirmspēdējais vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu starts. STS-133 startētu 2010. gada 16. septembrī, tādejādi noslēdzot šo programmu.

AMS projekta vadītājs doktors Samuēla Tings paziņoja, ka supervadošais magnēts, kas ir viena no AMS-02 svarīgākajām sastāvdaļām, tiks aizvietots ar parastu magnētu, kas ir identisks AMS-01 prototipa eksperimentā izmantotajam. Šīs izmaiņas nozīmē to, ka AMS-02 nebūs pabeigts līdz 2010. augustam.

Tādejādi NASA nāksies atlikt STS-134 lidojumu, un tas varētu kļūt par pēdējo vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu programmas vēsturē.

Supervadošā magnēta nomaiņai uz parastu magnētu ir savas priekšrocības un mīnusi. Supervadošais magnēts rada magnētisko lauku, kas aptuveni 17 000 reižu pārsniedz Zemes magnētiskā lauka spēku uz Zemes virsmas. Parastā magnēta radītais lauks būs tikai 3400 reižu spēcīgāks. Supervadošais magnēts, lai tas korekti darbotos, jāatdzesē līdz temperatūrai, kas tuva 0oK. Šim procesam ir nepieciešams šķidrs hēlijs, kura rezerves būtu regulāri jāpapildina. Parastais magnēts, kurš nav jādzesē, ir ekonomiskāks un var darboties ilgāk bez papildus aprīkojuma. Parastā magnēta izmantošana ļaus ieekonomēt aptuveni 1,5 miljardus USD un pagarinās projekta laiku līdz pat 18 gadiem.

ITWire