Jaunā ēra sākas rīt

Publicēts: 26.05.2009

Rīt, pulkstens 13:34 pēc Latvijas laika sāksies jauna ēra. Protams, ne visa cilvēce pamanīs, ka kaut kas ir mainījies, bet fakts paliek fakts - kosmosā būs notikušas kardinālas pārmaiņas.

Rīt, plkst. 13:34 no Baikonuras kosmodroma Kazahstānā pacelsies Soyuz TMA-15, kas pats par sevi nav neparasts lidojums. Trīs astronauti dosies uz Starptautisko kosmisko staciju, kas arī nav nekāds īpašais notikums. Tomēr ir vēl kas, ko nedrīkst aizmirst pieminēt. Astronauti, kas rīt dosies tuvējā kosmosā, nedodas turp, lai kādu nomainītu, vai pēc 10 dienām lidotu mājup, bet lai pilnībā papildinātu SKS apkalpi.

Tas brīdis ir pienācis - SKS apkalpes skaits būs nevis trīs, bet seši astronauti. Pirmo reizi SKS vēsturē apkalpi veidos visu partnerorganizāciju pārstāvji - NASA, CSA, ESA, JAXA un Krievijas kosmosa aģentūra.

Ar Soyuz uz SKS dosies kanādietis Bobs Tirsks, Krievijas kosmonauts Romāns Romaņenko un beļģis Frenks de Vinne. Viņi pievienosies jau esošajai apkalpei - krievam Genādijam Padalkam, amerikānim Maiklam Berretam un japānim Koiči Vakatam. Piektdien ir plānota Soyuz kapsulas saslēgšanās ar SKS.

"Šī ir visinternacionālākā komanda, kāda mums jebkad ir bijusi," pastāstīja 20. ekspedīcijas lidojuma direktore Kortnija Makmilana. "Mums būs daudz vairāk iespēju strādāt ar zinātniskajiem eksperimentiem un veikt vairāk apkopes darbus. Tas ir izaicinājums komunikāciju jomā ar Zemi, jo mums būs divreiz vairāk cilvēku, bet nepietiekami daudz sakaru kanālu."

Patlaban apkalpe zinātniskajiem eksperimentiem varēja veltīt aptuveni 20 stundas nedēļā, bet ar sešiem apkalpes locekļiem šo laiku iespējams pat trīskāršot. Pēdējā laikā uz SKS ir nogādāta provīzija un sagatavoti apstākļi jauno apkalpes locekļu uzņemšanai. "Pat ja līdz oktobrim neviens Krievijas kravas kuģis vai ASV vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis nelidotu, pārtikas pietiktu," piebilda Makmilana.

Patlaban līdz okotbrim ir ieplānoti divi Soyuz un divi vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģu lidojumi uz Starptautisko kosmisko staciju.

Lai drošs lidojums!