Es zinu, ka dārziņš man vienreiz būs...

Publicēts: 7.03.2021

2020.gada novembrī ar SpaceX pirmo pilotējamo misiju Starptautiskajā kosmiskajā stacijā ieradās Maiks Hopkins. Viens no viņa mērķiem bija audzēt dārzeņus. Keita Rubinsa, kura jau kādu laiku uzturējās kosmiskajā stacijā, bija iesējusi redīsus. Hopkins iesaistījās un 31.decembrī novāca redīsus, kurus apkalpe arī labprāt notiesāja. Starptautiskajā kosmiskajā stacijā jau vairākus gadus tiek veikts Dārzeņu ražošanas sistēmas (Veggie) eksperiments, kura mērķis ir izpētīt iespējas paplašināt astronautu ēdienkarti ar dažādiem dārzeņiem.

4.janvārī Maiks Hopkins aizsāka divus jaunus eksperimentus - VEG-03I, kurā tika veikti pirmie stādu pārstādīšanas darbi kosmosā, un VEG-03J, kura ietvaros tika izmantota Kenedija kosmosa centrā izstrādātā sēklu lente. Šī tehnoloģija ļauj salātu sēklas iesēt jau kosmiskajā stacijā nevis saņemt no Zemes stādāmo materiālu. Abu eksperimentu "augļi" tika novākti 2.februārī.

Hopkinsa zaļie īkšķīši nevarēja rimties un mazāk kā pēc nedēļas viņš uzsāka divus jaunus eksperimentus - VEG-03K un VEG-03L, kuru ietvaros tika izmēģināti jauns augs - "Amara" sinepes, kas tiek dēvētas par "steika augu", pateicoties tā garšai, un jau agrāk audzētais "Extra Dwarf" šķirnes pak čoi.

"Pirmkārt, kosmosā audzētie augi nodrošina astronautus ar plašāku ēdienkarti, kā arī palīdzēs nākotnē apkalpēm būt pašpietiekamām", Hopkins minēja iemeslus šādiem eksperimentiem. "Otrkārt, šie augi ir saikne ar Zemi. To izskats, sajūtas, garšas un smaržas atgādina par dzīvi uz Zemes, un šī saikne ir laba mūsu garīgajai veselībai."

Nākotnē, kad pilotējamie lidojumi pametīs Zemei tuvo orbītu, to apgādāšana ar regulāru kravu no Zemes nebūs iespējama. Šobrīd astronauti pārsvarā pārtikā patērē iepriekš sagatavotus un uz Zemes iepakotus ēdienus. Kad cilvēks pārcelsies uz Mēnesi vai Marsu, nāksies meklēt jaunus risinājumus.

"Lai arī divu gadu ilgajā ceļojumā uz Marsu astronauti nevarēs aizskriet uz lielveikalu un nopirkt svaigus produktus, viņi varēs ielidot modulī, kurā valdīs tādas pašas smaržas un izjūtas kā svaigo dārzeņu nodaļā," iztēlojās Hopkins. "Un tas liks pasmaidīt ikvienam astronautam, kas savukārt palīdzēs viņam efektīvāk veikt pamatuzdevumus."