Ceļojums trešajā klasē

Publicēts: 25.12.2014

Lai arī kādi būtu apstākļi uz Zemes, tie ir piemēroti dzīviem organismiem. Te ir pietiekami daudz šķidra ūdens, skābeklis, barības vielas un nav pārāk krasu temperatūras svārstību. To pašu gan nevar teikt par atklātu kosmosu, kur Zemes dzīvības formas parasti nav sastopamas. Parasti nav, bet tieši šobrīd virs jūsu galvām riņķo 46 sugu pārstāvji, kuri ceļo Starptautiskās kosmiskās stacijas (SKS) trešajā klasē - ārpus tās.

2014. gada jūlijā ar Progress kravas kuģi uz kosmisko staciju tika nogādāts Expose-R2 experiments, kura ietvaros 46 sugu baktērijas, sēnes un posmkāji 18. augustā tika novietoti ārpus kosmiskās stacijas un tur atradīsies 18 mēnešus.

Atklātais kosmoss ir mums zināmajām dzīvības formām neviesmīlīga vieta. Kosmosa retinātā vide izsūc no paraugiem ūdeni, skābekli un citas gāzes. Zemes ēnā temperatūra nokrītas līdz -12 grādiem pēc Celsija, bet Saules apspīdētajā daļā paaugstināties līdz aptuveni 40 grādiem pēc Celsija.

Expose eksperimentu ietvaros tiek pētīti Zemes organismi un to iespējas izdzīvot atklātā kosmosā, kā arī to, kā Saules starojums ietekmē dažādus ar dzīvību saistītos ķīmiskos savienojumus.

Uz Zemes no nevēlamā Saules starojuma mūs sargā atmosfēras slānis. Laboratorijās iegūt pilnu Saules starojuma spektru ir pagrūti, tādēļ eksperimenti kosmosā ir vienīgais veids, kā veikt eksperimentus ar bioloģiskajiem un materiālu paraugiem apstākļos, kādi sastopami atklātā kosmosā.

Eiropas Kosmosa aģentūras eksperimentu ietvaros ir izdevies noskaidrot, ka ķērpji un gauskāji var atrasties atklātā kosmosā un izdzīvot, liekot domāt, ka atsevišķas sugas varētu izplatīties starp dažādiem planetārajiem ķermeņiem ar meteorītu palīdzību.

Ne visi paraugi šajā eksperimentā atrodas tik briesmīgos apstākļos. Dažos nodalījumos tiek simulēta Marsa apstākļiem līdzīga vide, atfiltrējot daļu Saules gaismas un nodrošinot noteiktu atmosfēras spiedienu.

"Marsa nodalījumi mums palīdz saprast, kādā mērā Zemes organismi spēj izdzīvot ekstrēmajos Marsa apstākļos," pastāstīja  Renē Demets no EKA. "Mēs ceram, ka tie papildinās zināšanu bāzi par dzīvības iespējamību uz Marsa."

Katra suga ir pārstāvēta divos vai pat trijos paraugos, lai būtu pieejams plašāks izpētes objektu skaits. Expose-R2 uz Zemi tiks nogādāts 2016. gada sākumā.

Kas zina, kas tiks atrasts SKS trešajā klasē. Vai kāds būs pārcietis visbriesmīgāko ceļojumu apkārt pasaulei?