Astronauti pārvieto nozīmīgu Starptautiskās Kosmiskās Stacijas savienotājmoduli

Publicēts: 15.11.2007

Starptautiskās Kosmiskās Stacijas (International Space Station, turpmāk - ISS) astronauti trešdien pārvietoja orbitālās laboratorijas jaunāko moduli uz jaunu, pastāvīgu savienojuma vietu. Inženieri uz Zemes tikmēr turpināja pētīt bojājumu skafandrā, kas varētu ietekmēt turpmākos ISS komandas plānus darbam kosmosā.

Izmantojot 18 metrus garu robota roku, 16. ekspedīcijas komandieris Pegija Vitsone un lidojumu inženieris Dans Tani pārvietoja gandrīz 16 tonnas smago Harmony moduli uz kosmiskās stacijas ASV moduļa priekšgalu. Harmony ir skolas autobusa izmēra modulis, kas nodrošinās jaunu starptautisku laboratoriju pievienošanu ISS.

"Harmonija ir atradus savu likteni - tās jauno mājvietu ISS priekšgalā," brīdī, kad astronauti piestiprināja mucai līdzīgo moduli jaunajā vietā, paziņoja NASA komentētājs Džons Ira Petijs.

Itālijā uzbūvētajam Harmony modulim pavisam ir sešas pieslēgvietas, no kuram divas nodrošina ISS un NASA kosmosa šatlu savienošanos. Pārējie četri porti tiks izmantoti, lai pie ISS pieslēgtu Eiropas un Japānas laboratorijas, kā arī citus moduļus. Pirmā laboratorija, kas tiks pievienota pie Harmony, būs Eiropas Kosmosa Aģentūras Columbus laboratorija, ko ir plānots nogādāt orbītā 6. decembrī ar NASA šatlu Atlantis.

"Šis modulis būtībā nodrošina citu papildus moduļu pievienošanas iespēju," NASA intevijā paskaidroja Tani. "Mēs runājam par kosmosa staciju kā par Tinker rotaļlietu, un šis ir viens no tādiem savienojummoduļiem, kam ir daudz caurumi pie kuriem pievienot citus moduļus."

Trešdienas veiksmīgā moduļa pārvietošana sagatavoja pamatu nākamās nedēļas izgājieniem atklātā kosmosā, lai veiktu enerģijas un dzesēšanas līniju pievienošanu Harmony. Taču 20. un 24. novembrī plānotajām darbībam var nākties pagaidīt līdz NASA inženieri atļaus stacijas ASV ražoto skafandru izmantošanu izgājieniem kosmosā.

Nedēļas sākumā NASA apstādināja visus plānotos izgājienus kosmosā sakarā ar to, ka pagājušajā piektdienā Džonsona kosmosa centrā Hjūstonā, Teksasā, izmēģinājumu laikā astronauts saoda dūmu smaku skafandra iekšienē.

Inženieri neatrada nekādus pierādījumus, ka skafandrs būtu dedzis, otrdien informēja NASA preses sekretāre Brani Dīna. Viņi prezentēs rezultātus negadījumu izmeklēšanas nodaļai. Ir iespējams, ka NASA atļaus skafandru izmantošanu jau šo ceturtdien, laicīgi pirms plānotajiem izgājieniem kosmosā, paziņoja NASA oficiālās personas.

Harmony ātrā pārvietošana

Harmony pārvietošana sākās pulksten 9:21 pēc Grinvičas laika (GMT), kad Vitsone atsvabināja skrūvju stiprinājumus, kas turēja moduli pie stacijas Unity moduļa. Pēc sešām minūtēm Tani atvienoja masīvo moduli un tā 1.5 tonnas smago šatla pieslēgvietu no ISS.

"Šī, man liekas, ir pēdējā plānotā robotizētā operācija manas darbības laikā šeit," teica Tani, kurš atgriezīsies uz Zemes nākamajā mēnesī ar Atlantis šatlu. "Man ļoti patika vadīt robotizēto roku un es ceru, ka es neesmu nobaidījis pārāk daudz cilvēku tur lejā ar savām darbībām."

"No šejienes viss izskatījās skaisti," no kontrolcentra viņam atbildēja NASA astronauts Kevins Fords.

Vitsone un Tani pabeidza pārvietošanu divas stundas ātrāk nekā bija plānots, un kopā ar komandas biedru krievu kosmonautu Jurija Malenčeneko turpināja saspringto darbu pie ISS pārbūves, lai sagatavotos decembrī plānotajai šatla misijai. Lūka starp Harmony un ISS tika atvērta apmēram 16:52 GMT.

16. ekspedīcijas astronauti sagatavoja Harmony pārvietošanai 9. novembra izgājienā kosmosā, tad pirmdien pievienoja šatla pieslēgvietu. Pats Harmony modulis tika nogādāts ISS 26. oktobrī, NASA STS-120 šatla misijas laikā.

Kad Tani nostiprināja Harmony pie Destiny pieslēgvietas, stacijas ārpusē esošās kameras notvēra fantastiskus skatus uz jauno paplašinājuma moduli, ko apgaismoja spilgti zila Zeme.

"Tas ir apbrīnojami," teica Vitsone. "Es mīlu savu darbu.

SPACE.com