3D, svaigi augļi un kupols

Publicēts: 8.02.2010

2010. gada 5. februārī Starptautisko kosmisko staciju sasniedza automatizētais kravas kuģis Progress-36, kas nogādāja uz SKS svaigus augļus un pārtiku, gaisu, degvielu, zinātniskos eksperimentus un citu kravu. SKS astronauti savā īpašumā ieguva arī jaunu spēļmantiņu - 3D kameru no Eiropas kosmosa aģentūras.

3D filmas vairs nav nekāds jaunums un drīzumā šī tehnoloģija sasniegs arī tavu TV. Kosmosā 3D nav nekas jauns. Pirmās stereo fotogrāfijas tika iegūtas jau 1970tajos gados. 2002. gadā notika 3D IMAX filmas par Starptautisko kosmisko staciju pirmizrāde. Kopš tā laika ir tapušas daudzas filmas un fotogrāfijas, izmantojot 3D tehnoloģijas. Šogad notiks vēl vienas 3D IMAX filmas pirmizrāde, kurā būs redzama pēdējā Habla teleskopa apkopes misija.

Eiropas kosmosa aģentūras kamera ir radīta Erasmus centrā. Tā ir mazāka un plašāk pielietojama. Jaunā ERB-2 uz Zemes ir izmantota zinātnes popularizēšanai un izglītībai. Erasmus centrs jau 2003. gadā izmēģināja 3D tehnoloģijas, kad ESA astronauts Pedro Dukē izveidoja bagātīgu 3D attēlu bāzi. 2006. gadā jau bija izveidota ERB-1 kamera, kuru ESA astronauts Tomass Reiters izmantoja Astrolab misijas laikā.

ERB-2 ir izveidota, izmantojot augstas izšķirtspējas optiku un labāku elektroniku, lai nodrošinātu maksimāli reālas kosmiskās stacijas stereo fotogrāfijas, kuras apskatot jums šķitīs, ka paši atrodaties stacijā. Attēli tiks izmantoti Erasmus centra virtuālās realitātes šovā un tālāko misiju plānošanā.

Progress-36, kas pietauvojās Zvezda modulim, nogādāja uz SKS 2,5 tonnas kravas, tai skaitā 880 kilogramus degvielas, 50 kilogramus skābekļa un gaisa, 420 kilogramus ūdens un 1215 kilogramus rezerves daļu un citas mantas. Kravas kuģu ierašanās astronautiem ir īpašs notikums, jo uz staciju tiek nogādātas vēstules un svaiga pārtika, kas ir patīkamas pārmaiņas ikdienas rutīnā un ēdienkartē.

Vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Endeavour un tā sešu astronautu apkalpe uz kosmisko staciju nogādās divus papildinājumus - Tranquility moduli un Cupola (kupolu). STS-130 misijas komandieris ir Džordžs Zamka, pilots - Terijs Virts. Misijas speciālisti ir Nokolas Patriks, Roberts Benkens, Stefans Robinsons un Katrīna Haira.

Tranquility modulis un kupols ir daļa no bartera starp NASA un Eiropas kosmosa aģentūru. Tranquility modulis paplašinās kosmisko staciju, nodrošinot vairāk vietas ekipējumam un astronautiem. Savukārt Cupola būs lielākais un sarežģītākais logs, kas tiks pievienots Tranquility moduļa daļai, kas būs vērsta pret Zemi. Pēc jauno moduļu uzstādīšanas vairāk nekā 1/3 no SKS būs būvēta Eiropā.