Uzdāvini zvaigznes!
Kā nokļūt līdz observatorijai (Small)
ZINĀŠANAI:

Vairākkārt izmantojamā nesējraķete (648/5)


Publicēts: 31.03.2017

2017.gada 31.martā plkst. 01:27 pēc Latvijas laika kompānija SpaceX iegāja vēsturē ar jaunu "pirmoreiz". No Kenedija kosmosa centra 39A starta platformas kosmosā devās divpakāpju nesējraķete Falcon 9, kura nogādāja orbītā komerciālo sakaru pavadoni SES-10. Šis fakts varētu paslīdēt garām nepamanīts un neizcelts, ja vien nesēja pirmā pakāpe jau vienreiz nebūtu bijusi kosmosā. Tādejādi SpaceX ir izdevies veiksmīgi izmantot atkārtoti nesējraķetes pirmo pakāpi. Ņemot vērā, ka pirmā pakāpe sekmīgi nosēdās atpakaļ uz Zemes, to varētu izmanto atkal.

"Tā ir lieliska diena ne tikai SpaceX, bet visai kosmosa industrijai kopumā, pierādot to, ko daudzi uzskatīja par neiespējamu," drīz pēc nesējraķetes starta un atkārtotas pirmās pakāpes atgriešanās komentēja SpaceX vadītājs Īlons Masks.

Pirmā pakāpe nodrošināja nepieciešamo jaudu 2 minūtes un 41 sekundi pēc starta. Pēc tam tā atdalījās no otrās pakāpes un sāka nolaišanās manevrus, lai sasniegtu īpaši šim nolūkam atvēlētu platformu okeānā. Mākslīgais pavadonis no otrās pakāpes atdalījās 32 minūtes pēc starta, kad tas bija sasniedzis nepieciešamo trajektoriju, kas to tālāk nogādās ģeostacionārajā orbītā.

"Ir milzīga atšķirība, ja jums ir lidmašīnas, kuras jūs izmetat pēc katra lidojuma, vai tādas, kuras var izmantot atkārtoti," piebilda Masks.

Šī bija devītā reize, kad ir izdevies veiksmīgi nosēdināt pirmo pakāpi atpakaļ uz Zemes pēc lidojuma kopš 2015.gada janvāra. Sešas reizes nolaišanās ir notikusi uz platformas okeānā, bet trīs - uz sauszemē izvietotas platformas netālu no kosmosa kuģa starta laukuma.

"Bija nepieciešami 15 gadi, lai sasniegtu šo brīdi, tas bija ilgs laiks," teica Masks. "Es esmu ļoti lepns, ka SpaceX komandai ir izdevies sasniegt šo neiedomājamo rezultātu."

Falcon 9 pirmā pakāpe, kas nogādāja orbītā SES-10, pirms tam lidoja 2016.gada 8.aprīlī, nogādājot uz Starptautisko kosmisko staciju automatizēto kravas moduli Dragon. Tā bija pirmā reize, kad izdevās veiksmīgi atgūt pirmo pakāpi, nosēdinot to uz platformas okeānā.

"Mēs bijām pirmais SpaceX komerciālais pasažieris un tagad mēs esam pirmie, kas lidos ar jau vienreiz izmantotu nesēju," teica Luksemburgā bāzētās kompānijas SES tehniskais direktors Martins Halivels.

Kompānijas SpaceX pārstāvis pastāstīja, ka bija nepieciešami četri mēneši, lai sagatavotu pakāpi atkārtotam startam.

Masks uzsver, ka atkārtota nesēju izmantošana ir svarīga ne tikai, lai samazinātu kosmisko lidojumu izmaksas, bet arī, lai sasniegtu ambiciozo mērķi - nogādātu cilvēkus uz Marsu.

"Šis galu galā ir milzīgs pavērsiens kosmiskajos lidojumos," noslēdza Musks.

collectSPACE

Komentāri

  1. Mulkari tieši 31.03.2017 domāja šādi:

    Iespaidīgi, nākamais solis kad būs uzkrāta pieredze kuras sistēmas nolietojas visvairāk varētu būt pirmās pakāpes otrreizēja izmantošana tūlīt pēc nosēšanās neveicot ilgstošas pārbaudes. Nolaižas, tehniķi apskata, pārbauda sensoru datus kas varētu norādīt uz potenciālām problēmām, nomaina kaut ko ja nepieciešams un lido atkal.

  2. xxx2 tieši 1.04.2017 domāja šādi:

    Nav tās lietas tik vienkāršas! Ko arī pierādīja amerikāņu daudzkārt izmantojamo kuģu programma!
    Nolaišanās mehānisms = papildus svars un izmaksas!
    Un kā atklājās Space Shuttle - galvenie raķešdzinēji ļoti ātri nolietojās - viņus nācās gandrīz vai pilnībā nomainīt pēc katra starta.
    Šis jau nav pirmais eksperiments ar daudzkārt izmantojamu raķeti bet vienmēr secinājumi ir bijuši nemainīgi - tas nav ekonomiski izdevīgi!

  3. xxx2 tieši 1.04.2017 domāja šādi:

    Un ja runājam par cilvēka lidojumu uz Marsu, tad ar esošajām tehnoloģijām dzīvu cilvēku līdz Marsam nogādāt nevar!
    Ir pāris fundamentālas problēmas kurām uz doto momentu nav pat teorētiska risinājuma! Galvenā - radiācija - tik ilga lidojuma laikā bez zemes magnetosfēras aizsardzības cilvēki saņems vairākas nāvējošas radiācijas devas! Aizsargekrāni ir pārāk smagi, lai ar ķīmiskās degvielas raķetēm viņus nogādātu orbītā.

  4. Ivis tieši 14.04.2017 domāja šādi:

    Teorētiskais risinājums būtu nogādāt šos ekrānus un kuģa moduļus pa daļām orbītā, tur samontēt un tad doties ceļā. Te varētu noderēt vairākkārt izmantojamās nesējraķetes.

  5. Mulkari tieši 21.04.2017 domāja šādi:

    Starta izmaksu samazināšanai daudzkārt lietojamas sistēmas ir vienīgais risinājums, iedomājies cik maksātu lidojums lidmašīnā kas lietojama tikai vienreiz. To neviens bez 9 cipariem bankas kontā nevarētu atļauties. Ja Spacex un Blue Origin plāni nedarbosies tad kosmosā neko nopietnu uzsākt nevarēs nekad. Tādēl labi, ka eksistē daži miljardieri, kas nebaidās riskēt un kam interesē kas vairāk nekā tikai kārtējā villa kādā eksotiskā vietā.






Atļauts izmantot: <b><i><br>Manas domas:


MĒNESS FĀZE