Pūķis gatavojas lidojumam

Publicēts: 10.03.2014

Ar kompāniju SpaceX un tās kravas moduli Dragon jau vairs nav jāiepazīstina. Šobrīd lidojumam uz Starptautisko kosmisko staciju tiek gatavota jau trešā kravas piegādes misija - SpX-3 jeb CRS-3. Starp sagatavošanās darbiem, kas jāpabeidz pirms plānotā starta 16. martā, bija arī misijas emblēmas izstrāde, kurā ir attēloti vairāki svarīgi šī lidojuma aspekti.

CRS-3 ietvaros uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS) tiks nogādāti 2300 kilogrami kravas. Dragon ir vienīgais kravas kuģis, kas spēj atvest lielāku daudzumu kravas atpakaļ uz Zemi. Šoreiz tas no kosmiskās stacijas mājup vedīs aptuveni 1600 kilogramus zinātnisko eksperimentu rezultātus un izmantoto ekipējumu.

Šī būs trešā no 12 plānotajām SKS kravas piegādes misijām. SpaceX nesējraķete Falcon 9 startēs no Kanaveralas raga un orbītā CRS-3 Dragon nogādās 2014. gada 16. martā 10:41 pēc Latvijas laika. Šis jau būs ceturtais Dragon kapsulas lidojums kopš 2012. gadā notikušā demonstrācijas lidojuma.

CRS-3 ietvaros tiks veikti nesējraķetes atgūšanas izmēģinājumi. Falcon 9 ir aprīkota ar "nolaišanās kājām". Šoreiz tiks izmēģināta to izbīdīšana. Nākotnē plānots, ka nesējraķetes pirmā pakāpe varētu tikt nosēdināta uz zemes un pēc tam izmantota atkārtoti.

Misijas emblēmai ir trīs malas, kas simbolizē šo kā trešo lidojumu. Uz tās redzama Dragon kapsula, Falcon nesējraķetes otrā pakāpe un Starptautiskā kosmiskā stacija orbītā virs Zemes.

Emblēmas kreisajā malā attēlota nesējraķetes augšējā pakāpe un piecas nelielas lodes, kas simbolizē CubeSat satelītus, kas tiks nogādāti orbītā kā sekundārā krava.

Augšējā daļā redzama kosmiskā stacija, no kuras iziet trīs stari, kas ataino lāzerkomunikācijas eksperimentu (OPALS), kura ietvaros tiks veikta datu pārraide no SKS uz Zemi, izmantojot lāzersignālu.

Savukārt labajā malā redzama Dragon kapsula, kura atgriežas atpakaļ uz Zemes. Zem kapsulas iezīmēts Floridas štats, no kura startēja CRS-3.

Emblēmas apkšējā malā attēlots veiksmes simbols - četrlapu āboliņš, kas ir kļuvis par ierastu SpaceX lidojumu emblēmu sastāvdaļu kopš 2008. gadā veiksmīgi startēja Falcon 1.

NASA izgatavotā emblēma nedaudz atšķiras no SpaceX emblēmas. Tajā Dragon ir pietauvojies pie kosmiskās stacijas. Izcelti ir divi eksperimenti, kurus uz SKS nogādās Dragon - jau minētais OPALS un HDEV (augstas izšķirtpējas komerciālo kameru izmēģinājumi).

Divas dienas pēc veiksmīgā starta Dragon pietuvosies kosmiskajai stacijai, kur to "noķers" robotizētā roka. Pēc mēneša kapsula atvienosies un dosies atpakaļ uz Zemi, kur nolaidīsies okeānā pie Kalifornijas krastiem.

CollectSPACE

1. Redaktors tieši 14.03.2014 domāja šādi:

Starts atlikts līdz 30. martam.

2. Redaktors tieši 1.05.2014 domāja šādi:

Ne pārāk ideāls video, bet redzams, ka Falcon 9 "kājas" ir izlaistas.