Soyuz TMA-10M startējis un nokļuvis galamērķī

Publicēts: 26.09.2013

2013. gada 25. septembrī uz Starptautisko kosmisko staciju devās Krievijas kosmosa veterāns, PSRS raķešzinātnes zinātnieka mazdēls un pirmais pārstāvis no NASA 2009. gada astronautu klases absolventiem. Plkst. 23:58 pēc Latvijas laika no Baikonuras kosmodroma startēja Soyuz TMA-10M, kas aptuveni pēc sešām stundām uz Starptautisko kosmisko staciju nogādāja Oļegu Kotovu, Sergeju Rjazanski un Maiklu Hopkinsu.

Kosmiskajā stacijā trijotni sagaidīja 37. ekspedīcijas komandieris Fjodors Jurčihins un lidojuma inženieri Kārena Naiberga un Luka Parmitāno, kuri orbītā atrodas kopš 2013. gada maija. 37. ekspedīcijas darbības laiks noslēgsies 11. novembrī, kad minētā trijotne atgriezīsies uz Zemes, bet Kotovs pārņems 38. ekspedīcijas komandiera pienākumus. Kotovam, Rjazansikim un Hopkinsam pievienosies Krievijas kosmonauts Mihails Tjurins, NASA astronauts Riks Mastračio un JAXA astronauts Koiči Vakata, kuri kosmiskajā stacijā ieradīsies ar Soyuz TMA-11M.

Kotovs, Rjazanskis un Hopkinss kosmiskajā stacijā uzturēsies līdz 2014. gada 12. maijam. Viņu misijas laikā apkalpes locekļi piedalīsies vairāk nekā 200 eksperimentos, trijos izgājienos atklātā kosmosā un uzraudzīs vismaz piecu kravas kuģu ierašanos.

Pirmais kravas kuģis varētu ierasties jau dažas dienas pēc Soyuz TMA-10M pietauvošanās. Tas būs kompānijas Orbital Sciences kravas modulis Cygnus. Ja šī saslēgšanās noritēs veiksmīgi, tad jau decembrī ieradīsies nākamais Cygnus, kuram 2014. gada janvārī sekos kompānijas SpaceX Dragon kravas kuģis. Novembrī un 2014. gada februārī kosmisko staciju ar nepieciešamo kravu apgādās divi Progress kravas kuģi.

37./38. ekspedīcijas laikā uz kosmisko staciju tiks nogādāta olimpiskā lāpa, kuru Kotovs un Rjazinskis iznesīs ārpus kosmiskās stacijas. Ar šo pašu lāpu tiks nesta olimpiskā uguns, kas degs 2014. gada Ziemas Olimpisko spēļu laikā.

Kotovam šī jau būs otrā reize, kad viņam tiek uzticēti kosmiskās stacijas komandiera pienākumi, bet kosmosā viņš lido jau trešo reizi. Rjazanskim un Hopkinsam šis ir pirmais lidojums.

Rjazanska vectēvs bija viens no galvenajiem inženieriem Sergeja Koroļova komandā. Viņa pārziņā bija radio vadības sistēmas, kas tika izmantotas Padomju Savienības kosmiskajos aparātos. Viņš piedalījās gan vēsturiskajā Sputnik, gan Jurija Gagarina lidojumu izstrādē. Rjazanskis mira 1987. gadā 78 gadu vecumā.

Interesanti, ka visi trīs - Kotovs, Rjazanskis un Hopkins savas dzimšanas dienas atzīmēs orbītā. Viņu uzturēšanās laikā tiks atzīmēta arī 15. gadu jubileja kopš pirmā SKS moduļa nonākšanas orbītā.1998. gada 20. novembrī orbītā tika nogādāts Krievijas kravas moduļa Zarja funkcionālais bloks.

NASA, collectSPACE

1. cimbols tieši 26.09.2013 domāja šādi:

šitie puiši lidoja skafandros pa atro???,kauku lasiju ka vieni bij aizlidojusi SKS atrak neka parasti.

2. Redaktors tieši 26.09.2013 domāja šādi:

Jā, TMA-10M arī lidoja īso trajektoriju, kad kapsula pietauvojas kosmiskajai stacijai pēc aptuveni 6 stundām.