Soyuz TMA-09M startējis un jau sasniedzis galamērķi

Publicēts: 29.05.2013

Starptautiskā kosmiskā stacija ir saņēmusi ekspress sūtījumu - trīs jaunus apkalpes locekļus. Krievijas, ASV un Itālijas pārstāvju kosmosa kuģis saslēdzās ar staciju mazāk kā sešas stundas pēc starta, par sešām minūtēm samazinot iepriekšējo rekordu. Soyuz TMA-09M komandieris bija Fjodors Jurčihins. Kopā ar viņu lidoja NASA astronaute Kārena Naiberga un Luka Parmitāno no Eiropas Kosmosa aģentūras. Visi trīs papildināja jau esošo kosmiskās stacijas 36. ekspedīcijas sastāvu.

Raķete startēja no Baikonuras kosmodroma 2013. gada 28. maijā plkst. 23:31 pēc Latvijas laika un savienojās ar Starptautiskās kosmiskās stacijas Rassvet moduli 2013. gada 29. maijā plkst. 5:10 pēc Latvijas laika.

Šī jau ir otrā reize, ka apkalpes locekļi uz Starptautisko kosmisko staciju dodas nekavējoties, tādejādi agrāko divu dienu lidojums ir sarucis līdz aptuveni sešām stundām.

"Mēs nolēmām izrādīt inciatīvu un devāmies pie vadības, lai izteiktu vēlmi lidot un saslēgties ar kosmisko staciju pēc četrām orbītām," paskaidroja Jurčihins. "Un tikai trīs vai četras nedēļas pēc tam, kad Soyuz TMA-08M komandieris Pāvels VInogradovs pierādīja, ka šī ir veiksmīga shēma, mūsu iniciatīva tika atbalstīta un vadība pieņēma mūsu saslēgšanās shēmu."

Vinogradovs kopā ar Aleksandru Misurkinu un Krisu Kesidiju no NASA Starptautiskajai kosmiskajai stacijai pietauvojās pēc 5 stundām un 45 minūtēm.

"Jūsu ceļojums bija vēl īsāks nekā Pāvela," pavēstīja misijas vadības centrs pēc saslēgšanās ar kosmisko staciju, jo Jurčihina komanda iepriekšējo rekordu pārspēja par 6 minūtēm.

Jurčihins, Naiberga un Parmitāno uzturēsies kosmiskajā stacijā līdz novembra vidum. Viņu uzturēšanās laikā 36. ekspedīcija nodos vadības grožus 37. ekspedīcijai. Tās vadītājs būs Fjodros Jurčihins.

Šī būs visai noslogota vasara. Jūnijā 36. ekspedīcija sagaidīs jau ceturtā Eiropas Kosmosa aģentūras automātiskā kravas kuģa (ATV-4) ierašanos. ATV-4 nosaukts par godu Albertam Einšteinam. Jūnija beigās darbus atklātā kosmosā veiks Jurčihins un Misurkins. Jūlijā paredzēti divi izgājieni atklātā kosmosā, kurus veiks Kesidijs un Parmitāno. Drīz pēc tam plānota saslēgšanās ar automatizēto kravas kuģi Progress. Šim notikumam sekos Japānas kravas kuģa HTV ierašanās. Pēc tam Jurčihins un Misurkins veiks vēl divus izgājienus atklātā kosmosā. Iespējams, ka apkalpe pieredzēs arī pirmo kompānijas Orbital Sciences kravas kuģa Cygnus lidojumu.

Paralēli kravas kuģu uzņemšanai, apakalpe veiks vairāk nekā 1600 zinātniskos eksperimentus, kas saistīti gan ar kaulu veselību, gan augu augšanu, kā arī veiks pārnēsājamā gāzu uztvērēja izmēģinājumus. Tiks turpināti eksperimenti ar degvielu un uguni, lai noskaidrotu, kā uguns uzvedas kosmosā.

Jurčihinam šis jau ir ceturtais lidojums un trešā reize, kad kosmonauts uzturēsies Starptautiskajā kosmiskajā stacijā. Nīberga ir piedalījusies vienā vairākkārt izmantojamā kosmosa kuģa lidojumā, kas ilga divas nedēļas. Parmitāno šis ir pirmais lidojums un viņš kļūs par pirmo Itālijas pārstāvi, kas ir izgājis atklātā kosmosā.

Visu trīs apkalpes locekļu uzturēšanās kosmiskajā stacijā noslēgsies novembrī, kad ieradīsies maiņa. Kopā ar jaunajiem apkalpes locekļiem kosmosā tiks nogādāta arī 2014. gada ziemas Olimpisko spēļu lāpa, kura, pirms atgriešanās uz Zemi kopā ar Soyuz TMA-09M apkalpi, tiks iznesta atklātā kosmosā.

collectSPACE