Soyuz TMA-07M veiksmīgi atgriezies uz Zemes

Publicēts: 14.05.2013

Agri no rīta (5:31 pēc Latvijas laika) Kazahstānas dienvidos nolaidās kosmosa kuģis Soyuz TMA-07M, no Starptautiskās kosmiskās stacijas uz Zemi nogādājot Kanādas astronautu, Krievijas kosmonautu, kā arī ASV astronautu, kuri kosmosā bija pavadījuši aptuveni piecus mēnešus.

"Mēs redzam visu Starptautisko kosmisko staciju un tās Saules paneļus, kas izskatās kā izplestas rokas, kuras vēlas mūs apskaut un atvadīties," apkalpe ziņoja brīdī, kad 14. maijā plkst. 2:08 pēc Latvijas laika Soyuz kapsula attālinājās no kosmiskās stacijas, tādejādi noslēdzot 144 dienu ilgo Krisa Hedfīlda, Toma Māršbērna un Romāna Romaņenko uzturēšanos šajā orbitālajā postenī.

"Man bija trīs uzdevumi," teica Hefīlds, nododot stacijas vadības grožus 36. ekspedīcijas komandierim Pāvelam Vinogradovam. "Pirmkārt, rūpēties par apkalpes veselību. Otrkārt, par paša kosmosa kuģa stāvokli, lai pēc šeit pavadītajiem mēnešiem mēs to nodotu nākamajai apkalpei labā stāvoklī. Treškārt, izmantot šo starptautisko orbitālo laboratoriju tiem mērķiem, kam tā ir paredzēta, lai sasniegtu maksimālo efektu."

Šķiet, ka Hedfīldam bija vēl ceturtais mērķis - uzturēt dzīvu saikni ar saviem tautiešiem Kanādā un cilvēkiem visā pasaulē, izmantojot mūziku, aizraujošus videomaterālus un ziņojumus no kosmosa.

Piecu mēnešu ilgajā uzturēšanās laikā kosmiskajā stacijā komanda veica aptuveni 140 zinātniskos eksperimentus. 35. ekespedīcija ir uzstādījusi jaunu laika rekordu, kāds vienas nedēļas ietvaros tika atvēlēts zinātniskajiem eksperimentiem - 71 stunda.

Hedfīldam šī jau bija trešā reize kosmosā, bet Māršbērns un Romaņenko pabija augšā otro reizi.

Pēc nolaišanās apkalpe tika sagaidīta un tai veikta sākotnējā medicīniskā apskate. Romaņenko rehabilitācija tiks veikta Zvaigžņu pilsētā netālu no Maskavas, bet Hedfīlds un Māršbērns aklimatizācijas kursu izies NASA Džonsona kosmosa centrā.

Šobrīd kosmiskajā stacijā darbojas 36. ekspedīcija, kuru vada Pāvels Vinogradovs. Kopā ar viņu ir lidojuma inženieri Kriss Kesidijs un Aleksandrs Misurkins. Šī trijotne kosmiskajā stacijā ieradās 2013. gada martā ar Soyuz TMA-08M. Plānots, ka 28. maijā viņiem pievienosies Kārena Nīberga, Fjodors Jurčihins un Luka Parmitāno.

NASA, collectSPACE