Olimpiskā lāpa un dinozaurs atgriežas uz Zemes

Publicēts: 11.11.2013

Krievs, amerikānis un eiropietis... nē, tā nav kārtējā anekdote, bet gan Soyuz TMA-09M apkalpe, kura 2013. gada 11. novembrī 02:49 pēc Latvijas laika nolaidās Kazahstānas stepēs, uz dienvidiem no Džezkazgānas. Pēc gandrīz sešu mēnešu ilgās prombūtnes uz Zemes atgriezās Fjodors Jurčihins, Kārena Naiberga un Luka Parmitāno. Viņi uz Zemi atveda arī Olimpisko lāpu un Kārenais Naibergas šūto dinozauru.

Soyuz TMA-09M apkalpe pavadīja Starptautiskajā kosmiskajā stacijā 166 dienas kopš 2013. gada 28. maija. Sākotnēji viņi visi pildīja 36. ekspedīcijas lidojuma inženieru pienākumus. Vēlāk Jurčihins pārņēma kosmiskās stacijas vadību kā 37. ekspedīcijas komandieris.

Olimpiskā lāpa, kura ar 38. ekspedīcijas komandiera Oļega Kotova un lidojuma inženiera Sergeja Rjazanska palīdzību pabija atklātā kosmosā, tiks izmantota 2014. gada Ziemas olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijā Sočos.

Soyuz TMA-09M pasažieru sarakstā bija arī neliels, zaļš dinozaurs, kurš "piedzima" kosmosā. To Kārena Naiberga uzšuva savam trīsgadīgajam dēlēnam Džekam. Naibergai šis bija jau otrais lidojums. Kopumā viņa kosmosā ir pavadījusi 180 dienas.

Parmitāno šis bija pirmais lidojums, kura laikā viņš kļuva par pirmo Itālijas pārstāvi, kurš pabijis atklātā kosmosā.

Jurčihins ir vispieredzējušākais no trijotnes. Viņš kosmosā ir pavadījis jau 537 dienas un ierindojas 12. vietā pēc laika, kāds pavadīts prom no  Zemes.

Visi trīs Soyuz TMA-09M apkalpes locekļi ir nolidojuši aptuveni 113 miljonus kilometru, veicot 2656 orbītas ap Zemi. Savas misijas laikā viņi veica dažādus eksperimentus, tai skaitā pētīja augu augšanu mikrogravitācijas apstākļos, kā arī izmēģināja jauno, pārnēsājamo gāzu monitoru, kā arī turpināja degvielas un degšanas eksperimentus.

collectSPACE, NASA