Ātrā piegāde no Zemes uz kosmisko staciju

Publicēts: 29.03.2013

2013. gada 28. martā no Baikonuras kosmodroma startēja kosmiskais kuģis Soyuz TMA-08M, kas mazāk kā pēc sešām stundām uz Starptautisko kosmisko staciju (SKS) nogādāja trīs jaunus apkalpes locekļus - divus Krievijas kosmonautus un vienu ASV astronautu, uzstādot jaunu piegādes ātruma rekordu.

Ar pilotējamo kosmosa kuģi Soyuz TMA-08M uz SKS devās kosmisko lidojumu veterāns, komandieris Pāvels Vinogradovs, kosmonauts Alksandrs Misurkins, kurš lido pirmo reizi, un pieredzējušais ASV astronauts Kristofers Kesidijs.

Trijotne jau pēc piecām stundām un 45 minūtēm pievienojās 35. ekspedīcijai, kuru šobrīd vada Kanādas astronauts Kriss Hedfīlds. 2013. gada maijā Soyuz TMA-08M apkalpe pārņems vadību kā jau 36. SKS ekspedīcija, jo Kriss Hedfīlds, Romāns Romaņenko un Toms Maršbērns atgriezīsies uz Zemes.

Agrāk apkalpe kosmisko staciju sasniedza pēc divām dienām. Tehnoloģiski lidojumā veiktās darbības ir tādas pašas kā agrāk, tikai tās tiek realizētas īsākā laika periodā. Tomēr kaut kas ir jāupurē, un šoreiz tas ir apkalpes komforts, jo visā lidojuma laikā astronauti un kosmonauti nedrīkst novilk Sokol skafandrus, kā arī viņiem jāatrodas savās vietās vai tuvu tām.

Piecu mēnešu laikā, kurus Vinogradovs, Misurkins un Kesidijs pavadīs Starptautiskajā kosmiskajā stacijā, viņi piedalīsies vairāk nekā 180 zinātniskajos eksperimentos.
Viens no interesantākajiem notikumiem, kas tiks atzīmēts 36. apkalpes darbības laikā, ir Vinogradova 60 gadu jubileja, kas tiks svinēta 2013. gada 31. augustā. Tādejādi Vinogradovs kļūs par vecāko Krievijas kosmonautu, kas lidojis kosmosā.

"Es nedomāju, ka kļūšana par vecāko ir liels sasniegums," teica Vinogradovs, kuru varam uzskatīt par jaunu, ja salīdzinam ar Džonu Glenu, kurš 1998. gadā 77 gadu vecumā kļuva par vecāko cilvēku kosmosā.

"Es mīlu savu profesiju un nevaru iedomāties, ka varētu darīt kaut ko citu," piebilda Vinogradovs. "Cik vien ilgi iespējams, cik vien ilgi man ļaus veselība, es darbošos šajā nozarē.

collectSPACE, NASA

1. Ivarinators tieši 30.03.2013 domāja šādi:

5 stundas jāciešās, nevar izdarīt mazās darīšanas (vai tās jādara skafandrā).