Āboli, apelsīni, ķiploki un citi dārzeņi nenonāks galamērķī

Publicēts: 30.04.2015

Laiku pa laikam kosmosa industrijā notiek starpgadījumi, kas atgādina, ka šī nozare mīl perfekcionismu līdz sīkumiem un pat nelielas kļūdas var beigties ar pilnīgu izgāšanos un katastrofu. Progress M-27M, kas devās uz Starptautisko kosmisko staciju, tomēr nespēs sasniegt galamērķi un krava, kas paredzēta kosmiskās stacijas un astronautu vajadzībām, atgriezīsies Zemes atmosfērā un sadegs.

Progress M-27M startēja 2015. gada 28. aprīlī plkst. 10:09 pēc Latvijas laika no Baikonuras kosmodroma Kazahstānā. Starts noritēja nevainojami. Pirmās pakāpes atdalīšanās notika plānotajā laikā. Lidojuma vadība pēc brīža secināja, ka no kosmiskā aparāta nav saņemti telemetrijas dati. Bija zināms, ka ir atvērušies Saules paneļi, bet informācija par navigācijas antenām un dzinēju sistēmu netika saņemta. Video no Progress liecināja par to, ka kosmiskais aparāts nekontrolēti rotē, veicot vienu apgriezienu 4-5 sekundēs.

29. aprīlī bija skaidrs, ka Progress M-27M neizdosies nokļūt līdz kosmiskajai stacijai. Šobrīd aprēķini liecina, ka kosmiskais aparāts Zemes atmosfērā varētu atgriezties starp 5. un 7. maiju, tomēr precīzs laiks pagaidām nav zināms. Visticamāk, ka Progress M-27M sadegs atmosfērā.

Derīgajā kravā ietilpa 880 kg degvielas, 50 kg skābekļa, 420 kg ūdens un 1420 kg rezerves daļas un eksperimentiem nepieciešamās mantas, tai skaitā drēbes nākamo misiju astronautiem. Kosmiskā aparāta kravas telpā atradās arī svaigi augļi un dārzeņi - āboli, apelsīni, greifrūti, sīpoli, ķiploki, kā arī šķiņķis, bārbekjū mērce un "Kaukāziešu gardumi".

Lai arī esošajai apkalpei šie gardumie ies secen, jostas ciešāk savilkt nenāksies, kā arī kosmiskās stacijas veiksmīga darbība netiks apdraudēta. Esošie krājumi SKS pietiek līdz augustam. Nākamā SpaceX Dragon misija plānota 2015. gada jūnijā, bet augustā uz SKS dosies Japānas automatizētais kravas kuģis HTV. Arī nākamais Progress starts bija paredzēts augustā, bet Progress M-27M misijas izgāšanās varētu nobīdīt šo datumu.

Progress M-27M ir tikai otrais gadījums no 59 startiem uz SKS, kas nav izdevies. Pirmais negadījums notika 2011. gadā, kad neizdevās orbītā nogādāt Progress M-12M.

CollectSPACE, NASA