Uzdāvini zvaigznes!
Kā nokļūt līdz observatorijai (Small)
ZINĀŠANAI:

400 km kļūda (1822/8)


Publicēts: 23.04.2008

"Šī nav diskriminācija. Es tikai saku, ja vairākumā ir sievietes, dažreiz notiek neparedzētas un nevēlamas lietas," par Soyuz nosēšanās kļūdu stāstīja Anatolijs Perminovs. Vai tiešām Soyuz nolaišanās kapsula tik ļoti ietekmējas no tajā esošo estrogēnu daudzuma vai arī iemesls meklējams tomēr daudz tehniskākos aspektos?

Krievu kosmosa kuģa Soyuz nolaišanās kapsula novirzījās no mērķa par aptuveni 400 km, pateicoties balistiskajam atgriešanās mehānismam. Šī jau ir otrā reize pēc kārtas, kad Soyuz kapsula nespēj nolaisties paredzētajā vietā. Trajektorija bija ļoti stāva un astronautiem nācās piedzīvot spēcīgu paātrinājumu. Tomēr viss ir beidzies veiksmīgi un astronauti ir sveiki un veseli.

Kas gan radīja šo milzīgo kļūmi?

Oficiālā versija vēsta, ka kļūdu ir radījusi nesankcionēta lidojuma plāna maiņa un vecs jūrnieku aizspriedums. Komanda it kā esot patvaļīgi izmainījusi lidojuma trajektoriju, nesaskaņojot to ar Zemes kontroles dienestu. Tā rezultātā trajektorija ir bijusi pārāk stāva un galamērķis novirzījies no sākotnēji iecerētā par dažiem simtiem kilometru. Glābšanas helikopteriem nācies lidot vismaz 25 minūtes, lai savāktu astronautus. Apkārtējās vides temperatūra bija tikai 60C. Astronauti ziņo, ka kapsulā pēc nosēšanās parādījušies dūmi, kas iespējams radušies pēc tam, kad aizdedzies izpletnis izraisīja nelielu apkārtējo augu degšanu uz zemes.

Savukārt valsts kosmosa aģentūras direktors Aleksandrs Perminovs visā vaino sievietes, balstoties uz senu jūrnieku aizspriedumu, ka sievietes vadošos amatos uz kuģiem nav laba zīme. Soyuz atgriešanās trajektorijas maiņu esot izstrādājusi ASV astronaute Pegija Vitsone.

Citi neoficiālie avoti savukārt ziņo, ka kapsulas autopilots sabojājies un tādēļ ir notikusi novirze no kursa.

"Nolaišanās laikā es redzēju uguni, kad mēs lidojām cauri atmosfērai. Es nobijos, jo tas izskatījās patiesi karsts un es domāju, ka mēs varam sadegt," stāstīja Dienvidkorejas astronaute Soijon Iij.

 Kā vēlāk izrādījās, kapsula nolaišanās laikā ir smagi cietusi. Sadegusī sakaru antena izskaidro, kādēļ komanda nav varējusi sazināties ar Zemi. Krievu kosmosa aģentūras pārstāvis Aleksandrs Vorobjovs gan stāsta, ka antena regulāri sagedot nolaišanās laikā. Oficiālais negadījuma bīstamības novērtējums pēc Krievijas ieskatiem ir 3 no 5, kur 5 būtu kritisks.

Šī brīža versija ir tāda, ka noticis īssavienojums sakaru kabelī, kas savieno apkalpes kontrolpaneli ar Soyuz nolaišanās aparatūru. Izmeklēšana tiks turpināta, lai noskaidrotu vai Soyuz turpmāk var izmantot astronautu pārvadājumiem.

Universe Today

Komentāri

  1. Lasens tieši 23.04.2008 domāja šādi:

    Negativu G sauc par paatrinajumu?

  2. Kamelija tieši 23.04.2008 domāja šādi:

    Universe Today rakstiits, ka "South Korea's first astronaut, Yi So-yeon, Russian cosmonaut Yuri Malenchenko and American Peggy Whitson endured forces exceeding nine-G (nine-times Earth gravity) as they tumbled through the atmosphere."

    Slikti atceros fiziku, bet man neskjiet, ka G bija negatiivs skaitlis. 10 G x 8 nesanāks negatīvs G.

    ... un sanāk, ka trajektorija bija stāva un kritiens daudz ātrāks, piezemēšanās smagāka. Labi, ka atgriezušies veiksmīgi. Ja Soyuz atzīs par nedrošu lidojumiem, tad kosmiskā stacija būs visai apdraudēts projekts.

  3. Lasens tieši 23.04.2008 domāja šādi:

    aviacija paatrinajumu sauc par pozitivu G ,preteju procesu par negativu, kosmiskai kapsulai nolaizhoties G ir negativs ,kas attiecas uz reizinajumiem - ta ir matematiska fikcija

  4. Kamelija tieši 23.04.2008 domāja šādi:

    LV Wikipeedijaa atradu par paatrinaajumu.
    ==
    Paātrinājums ir ķermeņa ātruma maiņas temps. Paātrinājumu fizikā apzīmē ar burtu a. Tas var būt, gan negatīvs, gan pozitīvs. Pāātrinājums, tāpat kā spēks, ir vektoriāls lielums. Ja paātrinājuma vektora virziens sakrīt ar ātruma vektora virzienu, tad pieņem, ka paātrinājums ir pozitīvs. Ja paātrinājuma vektors ir vērsts pretēji, kā ātruma vektros, tad pieņem, ka paātrinājums ir negatīvs. Paātrinājuma vektors vienmēr sakrīt ar spēka vektoru, jo paātrinājumu izraisa spēks. SI paātrinājuma mērvienība ir m/s2. Pāātrinājumu var uzskatīt arī par ātruma atvasinājumu pēc laika, vai ceļa otro atvasinājumu pēc laika.

    Izšķir arī konstanta lieluma paātrinājumus. Piemēram, brīvās krišanas paātrinājums, kas ir apmēram 9,8 m/s2. Uz vielu, kas atrodas noteiktā centrifūgas punktā arī iedarbojas konstants paātrinājums, kas ir atkarīgs no centrifūgas griešanās ātruma un attāluma no ass. Spēks, kas iedarbojas uz ķermeni, kas atrodas konstanta paātrinājuma laukā ir atkarīgs no paātrinājuma un ķermeņa masas. Spēku, kas iedarbojas uz ķermeņiem, kas atrodas zemes pievilkšanas spēka laukā, sauc par svaru.
    ===

  5. Lasens tieši 23.04.2008 domāja šādi:

    latviskak un saprotamak butu teikt paleninajums,jo kapsula samazina atrumu...hi hi hi

  6. Aivjans tieši 24.04.2008 domāja šādi:

    īsti gan nesaprotu ko jūst te plēšaties.palēninājums/paātrinājums - tie kas jēdz fiziku, saprot, ka tas ir viens un tas pats tikai pretējos virzienos vērsts lielums. Aprēķinos gan nebūtu vēlams izmantot "-" zīmi, kur tas vajadzīgs. Bet sarunājoties mierīgi var lietot "negatīvs paātrinājums".

    Lai gan šaubos, ka tiem kosmonautiem, kad viņi "nolaidās", svarīgākā doma bija kā to paātrinājumu raksta - ar+vai-.

  7. aivjans tieši 24.04.2008 domāja šādi:

    ups...
    Aprēķinos būtu, nevis "nebūtu"

  8. dzimmijs13 tieši 27.04.2008 domāja šādi:

    Paātrinājums vai palēlinājums, bet labs kas labi beidzies. Par seno jūrnieku aizspriedumu, nav jau pirmais negadījums kosmosa apgūšanas vēsturē, un tad sievietes nebija ne tuvumā. Taču kāds īsti bija iemesls lidojuma plāna maiņai, labi, lai to izstrādāja Vitsone, lēmumu pieņēma kosmonauti.






Atļauts izmantot: <b><i><br>Manas domas:


MĒNESS FĀZE