13 kosmosā

Publicēts: 27.03.2009

Vakar no Baikonuras kosmodroma veiksmīgi startēja Soyuz raķete, kas Starptautiskajā kosmiskajā stacijā nogādās Krievijas kosmonautu Genādiju Padaļku, ASV astronautu Maiklu Berretu un tūristu, ASV pilsoni Čarlzu Simonī, kas ir pirmā privātpersona, kas dodas uz SKS otro reizi. Pirmo reizi Simonī SKS pabija 2007. gada aprīlī.

Savukārt vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Discovery ir jau ceļā uz mājām. Kopā ar apkalpi atgriežas arī slavenais zirnekļu pāris. Ir zināms, ka viens no abiem ir dzīvs, bet otru nav iespējams saskatīt.

Šobrīd ir viena no retajām reizēm, kad kosmosā vienlaikus ir 13 cilvēki. Pirmoreiz tik daudz zemiešu kosmosā bija 1995. gadā, kad orbītā ap Zemi atradās STS-67 apkalpe, trīs kosmonauti Mir stacijā un Soyuz apkalpe. Otrā reize bija 1997. gadā, kad STS-82 laboja Habla teleskopu un kosmosā bija gan Mir, gan Soyuz apkalpe.

Soyuz pietauvosies SKS 28. martā. Padaļka kļūs par 19. un 20. ekspedīcijas komandieri. Berets šajās divās ekspedīcijās būs lidojuma inženieris. Trešais stacijas iemītnieks ir Japānas astronauts Koiči Vakata, kas SKS ieradās ar Discovery.

Simonī pavadīs 10 dienas kosmiskajā stacijā, lai 7. aprīlī kopā ar 18. ekspedīcijas komandieri Maiklu Finki un lidojuma inženieri Juriju Lončakovu atgrieztos atpakaļ uz Zemes.

19. ekspedīcijas apkalpe turpinās zinātniskos eksperimentus un pielāgos staciju sešiem apkalpes locekļiem. 29. maijā SKS apkalpi papildinās Krievijas kosmonauts Romāns Romaņenko, ESA pārstāvis Frenks De Vinne un Kanādas pilsonis Bobs Tirsks. 20. ekspedīcija būs pirmā, kas sastāvēs no sešiem apkalpes locekļiem. Pirmo reizi SKS vēsturē apkalpē būs pārstāvji no visām piecām SKS partnervalstīm/organizācijām.

Universe Today