SOHO kamera pārkarsusi?

Publicēts: 14.08.2008

SOHO Interneta lapā ir atrodami jaunākie kosmiskā Saules teleskopa fotografētie attēli. Reizēm attēlu vietā parādās mistisks uzraksts - CCD bakeout. Vai tas nozīmē, ka fotokameras, kuras atbildīgas par šiem attēliem, ir sadegušas? Vai SOHO projekta darbinieki dodas nomainīt izdegušās kameras?

Izrādās kamera nav nedz pārkarsusi, nedz sadegusi, bet "bakeout" ir procedūra, kad SOHO ultravioleto staru teleskops EIT tiek izslēgts, lai veiktu apkopes darbus. Teleskops ir kārtībā un attēli parādīsies pēc 2 līdz 4 nedēļām.

EIT sensors ir CCD uztvērējs, kas līdzīgs videokameru uztvērējam, tikai ar mazāku trokšņa līmeni. Šis sensors ir jutīgs pret ultravioleto gaismu. Lai mazinātu trokšņa līmeni, kā arī lai kosmiskais starojums nesabojātu sensoru neatgriezeniski, EIT CCD  tiek darbināts -67oC temperatūrā.

Pēc SOHO starta EIT tika uzsildīts jeb palaista "bakeout" procedūra, lai iztvaicētu iespējamos kondensātus, kas varētu izveidoties uz CCD sensora. Tomēr neliels daudzums kondensāta kamerā palika. Šis kondensāts uzkrājas uz uztvērāja, absorbē ultravioleto gaismu un samazina instrumenta caurlaidību.

Laika gaitā CCD sensorus bojā Saules starojuma smagie joni, kondensāts un kondensāta polimerizācija, kā arī elektriskais lādiņš. Šie bojājumi laika gaitā samazina uztvērēja jutību.

Par laimi dažus no šiem faktoriem var daļēji novērst, uzsildot jeb palaižot "bakeout" procedūru CCD kamerā uz notiektu laika periodu. Paaugstinot kameras temperatūru līdz 16oC nosēdumi daļēji iztvaiko, samazinās elektriskais lādiņš un sensora jutība atkal atjaunojas.

Karsēšanas procedūras parastie tiek veiktas periodos, kad gaidāms vismazākais datu zudums, kad SOHO kontakti ar Zemi ir ierobežoti. Pēdējā "bakeout" procedūra sākās 2008. gada 8. augustā un to plānots beigt 20. augustā. Pēc tam zudušo attēlu vietā atkal varēsiet vērot izmaiņas uz mūsu planetārās sistēmas centrālās zvaigznes.

ESA/NASA