Saules tumšā puse

Publicēts: 24.01.2009

2009. gada 23. janvārī NASA paziņoja par kādu notikumu, kas izmainīs mūsu skatu uz Sauli un būs milzīgs ieguldījums Saules procesu izpētē. "2011. gada 6. februārī," teica Kriss Sirs no Godārda kosmisko lidojumu centra, "superlīgas kauss tiks izspēlēts Arlingtonā, Teksasā."

Izklausās pēc joka. Šoreiz tiešām tas ir joks, jo Saules fiziķus iepriecinošā ziņa ir tāda, ka "šajā pašā dienā NASA STEREO kosmosa kuģi atradīsies viens otram pretī, katrs savā pusē Saulei. Pirmo reizi vēsturē mēs varēsim fotografēt visu Sauli vienlaicīgi," turpināja Sirs.

STEREO izvietojums atrisinās gadsimtiem ilgi pastāvējušo problēmu, ka astronomi varēja pētīt tikai vienu Saules pusi. Saules rotācijas periods ap savu asi ir 25 dienas, tā kā viena mēneša laikā teorētiski ir iespējams redzēt visu Sauli. Kā izrādās, šāda pieeja neder, ja vēlamies prognozēt kosmiskos laikapstākļus, jo Saules plankumi var uzrasties, pārgrupēties un uzsprāgt dažu dienu laikā. Tikpat neprognozējami un pēkšņi atveras un aizveras koronārie caurumi.

Ir jāgaida vēl 2 gadi līdz mēs varēsim aplūkot abas Saules puses vienlaicīgi. Tomēr jau šobrīd ar STEREO palīdzību iegūst attēlus, kuri palīdz ielūkoties nedaudz aiz horizonta.

"Tā ir nebijusi perspektīva," pastāstīja STEREO projekta zinātniece Lika Guhathakurta. "Šobrīd novērojam aptuveni 3/4 no zvaigznes. Pēc visiem šiem gadiem mēs beidzot ieraudzīsim Saules tumšo pusi."

STEREO ceļojums uz tumšo pusi sākās 2006. gada 25. oktobrī, kad abas observatorijas atstāja Zemi uz Delta II raķetes spārniem. Augstu atmosfērā tās atdalījās un devās Mēness virzienā, kas darbojās kā gravitācijas paātrinājuma piešķīrējs. Zemes pavadonis aizlingoja STEREO A un B katru savā virzienā. Kopš tā brīža attālums starp zondēm arvien vairāk un vairāk palielinās.

Kā varat noprast, aplūkojot šo attēlu, STEREO B redz Saules plankumus un koronāros caurumus 3 dienas pirms tie pagriežas pret Zemi. Tādēļ kosmisko laikapstākļu prognozēšana ir kļuvusi savlaicīgāka. 2008. gada laikā STEREO B novēroja koronāro caurumu, no kura plūda Saules vējš, labu laiku pirms to paspēja ieraudzīt citas observatorijas. STEREO B datus apstiprināja polārblāzmas, kuras parādījās precīzi prognozētajā laikā.

"Mēs veidojam miniatūru dziļā kosmosa tīklu (mini-DSN), lai varētu uzturēt nepārtrauktus sakarus ar STEREO," pastāstīja Bils Tompsons.

Abi kosmosa kuģi pārraida datus X joslas radioviļņos (7-12,5 GHz). Ikviens interesents, kuram ir pieejama vismaz 10 metru diskveida antena un uztvērējs, var "noķert" šīs pārraides. Datu pārraides ātrums ir neliels, tikai 500 biti sekundē. Viena attēla lejupielāde aizņem 3 līdz 5 minūtes.

Patlaban sakaru tīkla nodrošināšanā piedalās stacijas Lielbritānijā, Francijā un Japānā. "NASA aicina cilvēkus, kuriem ir piejama šāda tipa antena, sazināties ar STEREO projekta grupu. Mēs labprāt ar viņiem sadarbotos."

STEREO tandēms ir vissarežģītākās, NASA veidotās Saules observatorijas. Tajās esošie sensori mēra Saules vēja ātrumu, virzienu un sastāvu. Uztvērēji saklausa sprādzienu radio signālus. Teleskopi fotografē mums tuvākās zvaigznes virsmu. Koronogrāfi vēro procesus, kas notiek Saules atmosfērā.

"Patiesībā, mēs ne tikai redzam Saules tumšo pusi," piebilda Guhathakurta. "Mēs to izjūtam, izgaršojam un sadzirdam."

Pēc 2011. gada 6. februāra Saule vairs nebūs tāda kā agrāk. Causpīdīguma politika būs sasniegusi zvaigzni.