Salstošais Saules pētnieks

Publicēts: 23.02.2008

Lai arī cik tas dīvaini neizklausītos, kosmiskais kuģis Ulysses, kas pētījis Sauli vairāk kā 17 gadus, iet bojā nosalstot. Ulysses ir latīniskais ekvivalents sengrieķu mītiskajam varonim Odisejam.

Ulysses startēja 1990. gadā. 1992. gadā to iešūpoja Jupiters, lai 1994. gadā pārlidotu Saules dienvidpolam un 1995. gadā ziemeļpolam. Vienu pilnu apriņķojumu Ulysses veica sešu gadu laikā.

Ulysses ir NASA un ESA kopprojekts, kura ietvaros tika pētītas lādētās daļiņas, kas plūst no Saules, jeb Saules vējš. Savas dzīves laikā Ulysses atklāja starpzvaigžņu putekļus un paspēja izlidot cauri trim komētu astēm. Pateicoties Ulysses datiem, zinātnieki ir ieguvuši detalizētu heliosfēras karti.

Ulysses ir apgādāts ar plaša spektra instrumentu klāstu, kas var konstatēt un mērīt Saules vēja jonus un elektronus, magnētisko lauku, lādētās daļiņas, kosmisko starojumu, dabīgos radio un plazmas viļņus, kosmiskos putekļus, neitrālo starpzvaigžņu gāzi, Saules rengenstarus un kosmiskos gamma staru izvirdumus.

Kosmosa kuģa navigāciju nodrošināja tas pats hidrazīns, par kuru pasaulē tik ļoti satraucās saistībā ar USA-193 mākslīgo pavadoni. Sasalstot hidrazīnam, Ulysses dzīve būs beigusies. Iepriekš kosmosa kuģī mākslīgi tika uzturēta temperatūra, lai tā nenokristos zem degvielai kritiskajiem 20C. Ulysses enerģiju šos 17 gadus nodrošināja radioaktīvie izotopi un to sabrukšanas reakcijas, bet to resursi ir izsmelti. Šā gada janvārī zinātnieki atslēdza galveno raidītāju, cerot iegūt papildus 60 W. Par nelaimi, raidītāju neizdevās ieslēgt atkārtoti.

"Tas nebija no vieglajiem lēmumiem," piebilda Ričards Mārsdens, kas Ulysses projektā strādā jau 30 gadus.

Pēc vairākiem mēģinājumiem ir skaidrs, ka raidītāju neizdosies atdzīvināt, kas nozīmē to, ka ietaupīto enerģiju tā arī neizdosies novadīt uz sildītājiem un citiem kritiskākajiem instrumentiem.

Ulysses degviela lēnām sasalst. Šīs ir stindzinošas beigas patiesi varonīgam projektam.

"Ulysses ir briesmīgi vecs darba zirgs, kas nostrādājis daudz ilgāk nekā mēs cerējām," pastāstīja Mārsdens. "Tam bija jānotiek pēc viena vai diviem gadiem, bet tas notika nedaudz ātrāk nekā mēs cerējām."

Projekta komanda cer turpināt darbu atlikušajās nedēļās ar visiem pieejamajiem instrumentiem. "Mēs no tā izspiedīsim pēdējos zinātnes pilienus," teica Mārsdens.

Neliels video fails, kurā īsumā pastāstīts par Ulysses projektu (.MOV, 26.5MB)

1. Redaktors tieši 30.06.2009 domāja šādi:

Šovakar tiks izslēgts Ulysses. Pasākums tiks raidīts tiešraidē - http://www.esa.int/SPECIALS/Operations/index.html. Pārraide ilgs no 18:35 līdz 23:20 pēc Latvijas laika

2. cydonia tieši 30.06.2009 domāja šādi:

ja pareizi atceros, Ulysses ir vienīgais lidaparāts heliocentriskā polārā orbītā. respektīvi, vienīgais ārpus ekliptikas. (neskaitot, kur tagad atrodas pionieri un voyageri, bet tas stāsts ir savādāks).