Atklājumu desmitgade kopā ar SOHO

Publicēts: 4.12.2005

2005. gada 2. decembrī Saules novērotājam SOHO paliek 10 gadi. Šim automātiskajam kosmosa kuģim ir izdevies pārdzīvot vairākas eksistenci apdraudošas situācijas. Paredzētais darbības ilgums jau pārsniegts par 8 gadiem.

Savas dzīves laikā SOHO piegādājis neiedomājamu skaitu attēlu, palīdzot atklāt vairāk kā 1000 komētas. Pateicoties SOHO sniegtajiem datiem ir radīta kosmosa laika apstākļu noteikšanas un prognozēšanas sistēma.

Solārā un Heliosfēras Observatorija (SOHO) ir Eiropas kosmosa aģentūras un NASA kopprojekts. Tā piegādātie dati un attēli ir palīdzējuši zinātniekiem labāk izprast Saules darbības principus.

"Nav iespējams pārvērtēt SOHO nozīmi zinātnieku acīs," pastāstīja Džo Gurmans , SOHO projektā iesaistītais zinātnieks no NASA. "Pēdējo 10 gadu laikā SOHO ir pilnībā izmainījis mūsu zināšanas par Saules uzbūvi, atmosfēru un Saules vēja izplatību."

Ir grūti aptvert kā šis kosmosa kuģis ir nodzīvojis tik ilgu laiku. 1998. gadā tas kļuva nekontrolējams. Trīs mēnešus vēlāk tā žiro kompass atteicās strādāt. 2003. gadā viena no antenām iestrēga un šķita, ka projekts ir beidzies.

"Es novelku cepuri SOHO inženieru un ekspluatācijas komandas, kuru prasme un aizrautība ir pārvarējusi daudzus tehniska rakstura šķēršļus," piebilda Bernards Fleks, SOHO projekta pārstāvis no Eiropas kosmosa aģentūras.

SOHO devums zinātnei:

• Piegādā visdetalizētākos un precīzākos mērījumus par to, kas notiek zem Saules virsmas.
  • Pirmo reizi nofotografēja zvaigznes ārējo čaulu (konvekcijas zonu) un saules plankumu struktūru zem Saules virsmas.
  • Padarīja Sauli caurspīdīgu, fotografējot tās otru pusi un piegādājot ziņas par vētrām, kas, Saulei pagriežoties, varētu apdraudēt Zemi.
  • Atklāja mehānismu, kura rezultātā izdalās enerģija, kas spēj uzkarsēt Saules atmosfēru līdz temperatūrai, kas pārsniedz virsmas temperatūru 100 reizes.
  • Novēro Saules izdalīto enerģijas daudzumu, kā arī dažādus ultravioletā starojuma tipus, tādejādi palīdzot izprasto to ietekmi uz Zemes klimatu.
  • Identificē Saules vēja rašanās apgabalus un jonizētās gāzes paātrināšanās mehānismus.

Viens no SOHO svarīgākajiem ieguldījumiem ir dati, kas palīdzēja atklāt, ka jonizētās gāzes izvirdums (koronārās masas izsviede) uz Saules rada “šoseju” kosmosā, pa kuru plūst lādētās daļiņas. Šīs daļiņas rada traucējumus satelītu darbībā un ir bīstamas astronautiem, kas atrodas ārpus Zemes magnētiskā lauka aizsargātās zonas.

SOHO dati ir brīvi pieejami internetā un cilvēki, izmantojot šos attēlus, ir atklājuši vairāk kā 1000 komētas.

Orbitālā observatorija sākumā tika paredzēta kā 2 gadu ilgs projekts, bet tās zinātniskais devums bija tik grandiozs, ka NASA to ik gadus pagarināja, tādejādi ļaujot zinātniekiem novērot pilnīgu Saules aktivitātes ciklu, kas ilgst 11 gadus. Patlaban Saule ir viszemākajā aktivitātes punktā 11 gadu ciklā.