Smadzeņu transplantācija

Publicēts: 13.09.2008

Ja cilvēkiem smadzeņu transplantācija ir vēl neizmērojami tālas nākotnes sapnis, tad kosmiskajiem kuģiem tā jau ir tagadne. Pavisam nesen New Horizons tika pamodināts, lai saņemtu jaunu vadības un navigācijas programmatūru.

Vēl jāgaida septiņi gadi līdz New Horizons satiksies ar savu galamērķi - plutoīdu Plutonu un tā kompanjonu Hāronu. Kosmiskais kuģis tika ieslēgts, lai veiktu ikgadējo aparatūras pārpaudi un augšupielādētu jaunu programmatūru. Paralēli sistēmu pārbaudei, New Horizons veiks Urāna, Neptūna un Plutona novērojumus.

"Smadzeņu transplantācijas process noritēja veiksmīgi," paziņoja New Horizons projekta dalībnieks Alans Šterns. "Jaunā programmatūra, kas vadīs kosmisko kuģi, izpildīs komandas, vāks un uzglabās datus, atrodas galvenajā datorā un darbojas miljardiem kilometru attālumā no Zemes."

Projekta vadības komanda no Džonsa Hopkinsa praktiskās fizikas laboratorijas (APL) Laurelā nosūtīja programmatūru un izpildāmās komandas, izmantojot NASA Deep Space Network radio antenu tīklu. Kosmosa kuģis patlaban atrodas 1,62 miljardu kilometru attālumā no Zemes. Nākamo desmit dienu laikā uz kosmosa kuģis tiks nosūtīta jauna autonomās vadības un kontroles programmatūra.

Alise Bovmane pastāstīja, ka kosmosa kuģis un tā datori ir labā stāvoklī. "Jaunajā programmatūrā ir salabotas vairākas kļūdas un uzlabotas darba spējas," piebilda Bovmane.

New Horizons atrodas labu gabalu aiz Saturna un vairāk kā 11 AV attālumā no Saules. New Horizons dienā nolido vairāk kā 1,5 miljonus kilometru. Otrā gadskārtējā pārbaude ilgs līdz Decembra vidum.

New Horizons projektam var sekot līdzi arī Twitterī.

New Horizons

1. Grifs99 tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Es gribu zinat ka tie kosmos kuģi var kusteties uzpriekšu nevaru iedomaties ka?

2. faq tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Tākā izplatījuma praktiski nav nekā kas varētu iedarboties kā bremzējošs spēks, objektam iedodot sākotnējo paātrinājumu ar dajebkādu "kurināmo", šams turpinās kustību ar konstantu ātrumu, ja izslēgs dzinējus. +vēl tiek plaši izmantota planētu gravitācija paātrinājuma iegūšanai. Iedomājies lingu, kur veic pus apgriezienu.

3. x-f tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Man grūtākais ir saprast, kā tie zina, uz kurieni kustēties – galamērķis (ja neskaita Mēnesi), lielākoties jau nav saskatāms.
    Vai tiešām tas viss iepriekš ir matemātiski tik precīzi izrēķināts? Piemēram, ja šajā brīdī startē kosmosa kuģis, tad, lai pēc 10 gadiem tas sasniegtu Plutonu, kurš kustas pa savu trajektoriju, ir zināms, ka tas jāpalaiž tieši tādā virzienā un ātrumā? Vai arī tas tomēr pēc kaut kā vadās arī pa ceļam?

4. Grifs99 tieši 13.09.2008 domāja šādi:

Paldies faq

5. cydonia tieši 14.09.2008 domāja šādi:

>x-f
    viss tiešām iepriekš ir matemātiski precīzi izrēķināts.
    trajektorijas tiek izskaitļotas līdz pēdējam sīkumam, līdz pat misijas beigām, ilgi pirms kuģīs tiek palaists kosmosā. īstenībā, izskaitļotā trajektorija var vietekmēt kuģa dizainu, kad tas vēl tikai iek projektēts. pats atbildīgākais solis ir palaist kuģi precīzā laikā, virzienā un ātrumā. paradoksāli, bet pēc gadiem ilga lidojuma, tai skaitā trajektorijas un ātruma maiņām planētu un saules ietekmē, lidaparāts bieži vien nonāk paredzētajā vietā ar sekundes precizitāti. phoenix zondei navajadzēja nekādus kursa koriģēšanas manevrus pirms tā iegāja marsa atmosfērā. rosetta zondei arī nevajadzēja pielabot trajektoriju kad tā lidoja garām šteinam. tas pats attiecas uz tuvo kosmosu. stacijas vadību, space shuttlēm. īstenībā, būtiski ietekmēt sākotnējo kursu ar patreizējām tehnoloģijām nemaz nav iespējams. ir tikai sīki kursa koriģēšanas manevri. respektīvi, metot šautriņu no rīgas uz mērķi pie rio, pa dēli jātrāpa tik vai tā. pa ceļam var pielabot tikai, lai trāpītu toč acī.pa ceļam vadās pēc zvaigznēm. praktiski visi kosmiskie lidaparāti ir aprīkoti ar navigācijas sistēmu, kas atpazīst zvaigžņoto "debesi".

6. x-f tieši 14.09.2008 domāja šādi:

Paldies, cydonia!