New Horizons sarunājas ar Zemi

Publicēts: 24.10.2013

Ko New Horizons saka, kad tas pazvana uz mājām? Bez īpašas programmatūras palīdzības, kas pārvērš nullītes un vieninieciņus attēlos, instrumentu mērījumos un kosmiskā aparāta stāvokļa rādījumos, jūs neko nedzirdat un neredzat. Ja nu tomēr New Horizons varētu "runāt", mēs dzirdētu kaut ko līdzīgu melodijai, kādu radīja New Horizons komanda no attāluma noteikšanas signāliem, kādus uz NASA Tālo kosmosa sakaru tīklu kosmiskais aparāts pārraidīja 2012. gadā.

Attāluma noteikšanas signāli tiek izmantoti, lai noteiktu precīzu kosmiskā aparāta atrašanās vietu. Tālo kosmisko sakaru stacija nosūta kosmiskaja aparātam modulētu signālu, kurš to atkodē un nosūta atpakaļ uz Zemi. Misijas vadības centrs nosaka laiku, kādā signāls veic pilnu apli no izsūtīšanas brīža līdz saņemšanai.

"Attāluma noteikšanas signāls ir īpaša toņu secība, kura tiek nosūtīta kosmiskajam aparātam un pēc tam pārraidīta atpakaļ uz Zemi," pastāstīja New Horizons sakaru sistēmas vadošais inženieris Kriss Deboijs no Džona Hopkinsa Pielietojamās fizikas laboratorijas. "Jūs dzirdat uz Zemi atpakaļ noraidīto signālu, bet pārveidotu cilvēka ausij uztveramā formā. Attāluma noteikšanas metode ir tāda kā jūsu atbalss laika mērīšana, lai noteiktu, cik tālu jūs esat no objekta, no kura atstarojas atbalss. Šajā gadījumā Tālo kosmosa sakaru tīkla antenas "balss" frekvence ir  daudzreiz augstāka nekā cilvēka balss frekvence, ceļo ātrāk nekā skaņa gaisā, un kopējais signāla noietais ceļš pārsniedz 6 miljardus kilometru."

Signāls, kuru jūs varat noklausīties .WAV formātā, uz New Horizons tika nosūtīts 2012. gada 29. jūnijā no Goldstounas antenas Kalifornijā (ASV), bet atpakaļ saņemts jau Kenberas stacijā Austrālijā. Ceļojot ar gaismas ātrumu, signālam vajadzēja 6 stundas, 14 minūtes un 29 sekundes, lai veiktu pilnu apli.

Šobrīd New Horizons atrodas starp Urāna un Neptūna orbītām, aptuveni 4,2 miljardu kilometru attālumā no Zemes. Ar ātrumu 53 430 kilometri stundā zonde tuvojas Plutonam, ar kuru tikšanās plānota 2015. gada jūlijā.

JHU/APL