New Horizons pamodies

Publicēts: 8.12.2014

Mēs visi labi atceramies iespaidīgo Rosetta modināšanas kampaņu 2014. gada janvārī, bet vai zinājāt, ka 2014. gada 7. decembrī klusām un bez īpaša "pompa" pamodās New Horizons, kurš nākamgad tiksies ar Plutonu, ļaujot pirmo reizi palūkoties uz objektu, kurš 2006. gadā zaudēja planētas statusu.

Pēc gandrīz deviņus gadus ilga ceļojuma, kura laikā New Horizons nolidojis aptuveni 4,8 miljardus kilometru, kosmiskais aparāts tuvojas savam galamērķim - Plutona sistēmai. Radio signāls, kas apstiprināja, ka New Horizons ir pamodies, līdz Zemei ceļoja 4 stundas un 26 minūtes. Šobrīd no Plutona kosmisko aparātu šķir aptuveni 260 miljoni kilometru.

New Horizons startēja 2006. gada 19. janvārī. Interesanti, ka, kosmiskajam aparātam atstājot Zemi, tā galamērķis bija Saules sistēmas tālākā līdz šim zināmā planēta, bet jau šī paša gada septembrī izrādījās, ka New Horizons dodas uz vienu no mazajām planētām. Tā nebija kļūda aprēķinos, bet gan planētu definīcijas precizēšana, kas Plutonam atņēma planētas statusu.

Aptuveni 2/3 no lidojuma laika jeb 1873 dienas New Horizons ir pavadījis "miegā". Tomēr tas nebija viens, nepārtraukts laika posms, bet gan 18 periodi, kuri ilga no 36 līdz 202 dienām. Kosmiskā aparāta iemidzināšana tika izmantota, lai saudzētu iekārtas un paildzinātu iespējamo New Horizons darbības laiku.

"Tehniski tā bija rutīna, jo modināšanas procedūru mēs bijām veikuši vairākkārt jau pirms tam," teica New Horizons projekta vadītājs Glens Fontēns. "Simboliski tas ir būtisks brīdis. Tas iezīmē pirms tikšanās veicamo pasākumu iesākumu."

Nākamo nedēļu laikā New Horizons komanda izvērtēs kosmiskā aparāta sistēmas un zinātniskos instrumentus, lai pārliecinātos, ka tie darbojas korekti. Tiks turpināta arī komandu izstrāde lidojumam garām Plutonam.

Kosmiskais aparāts ir aprīkots ar septiņiem zinātniskajiem instrumentiem, tai skaitā spektrometriem, kas darbojas infrasarkano un ultravioleto staru diapazonā, kompaktu krāsu kameru, augstas izšķirtspējas telekameru, diviem jaudīgiem daļiņu spektrometriem un kosmisko putekļu uztvērējiem. Plānots, ka New Horizons uzsāks Plutona sistēmas novērojumus jau 2015. gada 15. janvārī. Vistuvāk mazajai planētai kosmiskais aparāts atradīsies 2015. gada 14. jūlijā, bet jau maija vidū New Horizons redzēs Plutonu un tā sistēmu labāk nekā šobrīd iespējams ar Habla teleskopu.

"New Horizons ir ceļā uz tikšanos ar pavisam jauna tipa planētām, kuras mēs neesam redzējuši, uz vietu, kur mēs nekad neesam bijuši," piebilda New Horizons projekta zinātnieks Hals Vīvers. "Gadu desmitiem mēs uzskatījām, ka Plutons ir neparasts, mazs objekts planētu sistēmas nomalē, bet tagad mēs zinām, ka tas ir tikai sākums veselam jaunu pasauļu reģionam Koipera joslā, un New Horizons nodrošinās iespēju pirmo reizi to aplūkot tuvāk."

Kosmiskā aparāta modināšanā piedalījās tenors Rasels Vatsons, kurš atskaņoja īpašu dziesmas "Where My Heart Will Take Me" versiju.