Par ko turēt īkšķus 2022.gadā?

Publicēts: 13.01.2022

2021.gada nogali un arī janvāra pirmās nedēļas viennozīmīgi pavadījām Džeimsa Veba teleskopa eiforijā. Beidzot tas projekts bija startējis un ļoti veiksmīgi veicis virkni kritisku procedūru kosmosā. Janvāra beigās gaidāma ieiešana orbītā ap 2. Lagrānža punktu un vairāku mēnešu ilga instrumentu dzesēšanās un kalibrēšana. Tomēr Veba teleskops nebūs vienīgais notikums, par kuru interesēties un par kuru turēt īkšķus. Kas vēl interesants gaidāms 2022.gadā?

Iespējams jāsāk ar Mēnesi - Zemei tuvāko objektu, uz kura reiz jau ir pabijuši cilvēki. NASA ir apņēmusies nogādāt cilvēkus atpakaļ uz Mēnesi jau 2024.gadā. Artemis programmas plānā ir 2022.gadā realizēt pirmo automatizēto lidojumu, lai pārbaudītu gan nesējraķeti (SLS), gan Mēness moduli Orion, ar kuru nākotnē lidos cilvēki. Šobrīd Artemis 1 misijas starts plānots 2022.gada martā. Trīs nedēļu ilgā lidojuma laikā kosmiskais aparāts veiks lidojumu līdz Mēnesim un atpakaļ. Tai skaitā tiks veikts Mēness virsmas pārlidojums aptuveni 100 kilometru augstumā.

Uz Mēnesi dosies arī citi interesenti. Piemēram, Dienvidkoreja. Tās pirmā Mēness orbitālā zonde - Korea Pathfinder Lunar Orbiter - varētu startēt no Kanaveralas raga (ASV) 2022.gada augustā. Savukārt Krievijas Roscosmos plāno atgriezties uz Mēness ar zondi Luna 25, kuras galamērķis ir Mēness dienvidpols.

2022.gada augusta sākumā vajadzētu startēt Psyche misijai, kuras galamērķis ir galvenās joslas asteroīds Psīhe. Tas ir M-klases jeb metāliskais asteroīds. Līdz šim neviena no agrākajām asteroīdu misijām nav viesojusies pie metāliskajiem asteroīdiem, tādēļ Psyche būs kaut kas jauns un neredzēts. Zonde asteroīdu sasniegs tikai 2026.gadā, tā kā līdz elpu aizraujošiem skatiem būs mazliet japagaida. Kopā ar Psyche kompānijas SpaceX Falcon Heavy orbītā nogādās dubult-zondi Janus, kuras galamērķis ir divi binārie asteroīdi - 1996 FG3 un 1991 VH, kas pieder Zemei tuvajiem objektiem un ir klasificēti kā Apollo grupas asteroīdi. Janus zondes abus asteroīdus arī sasniegs 2026.gadā.

Runājot par asteroīdiem, 2022.gada septembrī NASA "bombardēs" asteroīda Didimosa pavadoni Dimorfu. Tiek prognozēts, ka šī nelielā trieciena rezultātā Dimorfam vajadzētu pievirzīties tuvāk Didimosam. Lai arī notikums nebūs tik grandiozs kā komētas spridzināšana mākslas filmā "Armagedons", šīs misijas mērķis ir sargāt Zemi no kosmiskajiem akmeņiem. Vismaz mācīties to darīt.

2022.gadā gaidāms turpinājums Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) ExoMars projektam, kas aizsākās 2016.gadā ar TGO (Trace Gas Orbiter) orbitālo staciju. 2022.gada septembrī no Baikonura kosmodroma uz Marsu plānots nosūtīt visurgājēju Rosalind Franklin. Ja misija noritēs veiksmīgi, robots sarkanās planētas virsmu sasniegs 2023.gadā.

Protams, turpinās pieaugt arī dažādu satelītu skaits Zemes tuvumā. Startus nodrošinās gan dažādu valstu aģentūras, gan arī privāie uzņēmēji. Tāpat tiks turpināti lidojumi uz Starptautisko Kosmosa staciju (SKS). Februāra beigās uz SKS dosies pirmā privātā astronautu misija Ax-1, kur transportu nodrošinās SpaceX. Lidojumā piedalīsies četri astronauti, kurus gatavo kompānija Axiom Space. Viņi SKS uzturēsies aptuveni nedēļu. Aprīlī uz SKS lidos Crew Dragon 4 misija - NASA astronauti Kjells Lindgrēns, Roberts Hains un Džesika Votkinsa, kā arī EKA astronaute Samanta Kristofereti.

Ja reiz pieminējām kosmiskās stacijas, tad jāpiebilst, ka 2022.gadā Ķīna plāno pabeigt savu kosmisko staciju Tiangong.

Janvārī teorētiski vajadzētu notikt arī pirmajam SpaceX Starship orbitālajam lidojumam. Redzēsim, vai tā "konservu bundža" aplidos apkārt Zemei, vai nē. Inaugurācijas lidojums plānots arī EKA Ariane 6 nesējraķetei.

1. Ervins Reinverts tieši 15.01.2022 domāja šādi:

Manā rīcībā esošie avoti liecina, ka 2024 un SLS ir ļoti optimistisks vērtējums. Tur šķiet ka jau schedules pabīdījās pa labi kā minimums uz 25.
    Un Starships janvārī arī nē - ietekmes uz vidi novērtējuma finišs ir pārcelts uz februāra beigām, tā ka orbitālais mēģinājums spīd ne agrāk kā martā (gan jau reāli vēlāk).