Uzspridzināt Mēnesi

Publicēts: 9.06.2008

2013. gadā projekta Moonlite ietvaros Zemes pavadonī ietrieksies četras Penetrator tipa raķetes. To uzdevums ir nonākt vismaz 3 metru dziļumā, lai pētītu Mēness iekšpusi ar bagātīgu zinātnisko instrumentu klāstu, starp kuriem būs seismiskie sensori un minerālu analizātori.

Maija beigās Lielbritānijā tika veikts viens no eksperimentiem Moonline projekta ietvaros. Velsā, kādā Lielbritānijas aizsardzības ministrijas izmēģinājumu poligonā raķete tika iešauta smilšu sienā, kas imitēja Mēness virsmu.

Profesors Alans Smits no Mullarda kosmisko zinātņu laboratorijas pastāstīja, ka iegūtie rezultāti ir daudz labāki, nekā tika gaidīts.

Šīs raķetes izskatās līdzīgas parastām raķetēm, bet tā vietā, lai sadursmes brīdī uzsprāgtu, tās paliek veselas un nogādā instrumentus tiem paredzētajā vietā un dziļumā.

Pendīnas poligonā raķetēs tika ievietoti zinātniskie instrumenti, lai pārbaudītu, cik veseli tie paliek pēc sadursmes, kad raķete ar ātrumu 1100 km/h ietriecas sienā, kuru veido vairākas tonnas smilšu.

Lai arī raķetes un to saturs tika bojāts, zinātnieki ir pārliecināti, ka projekta gaita norit lieliski un izmēģinājumos iegūtie rezultāti palīdzēs labot konstrukcijas nepilnības.

Projekts ir visai tālejošs un zinātnieki visā pasaulē cer ar šo raķešu palīdzību ieraudzīt ne tikai Mēness, bet arī citu planētu pavadoņu iekšieni. Mērķu saraksta augšgalā ir Jupitera ledainais pavadonis Eiropa, kā arī Saturna pavadoņi Titāns un Encelads.

"Mēs veidojam tehnoloģiju, kas mums ļaus daudz dziļāk analizēt šos objektus," pastāstīja projekta dalībnieks Pīters Truss.

Jāpiebilst, ka šādu "caururbjošo raķešu" priekšrocība ir arī tā, ka iešaut planētā vai pavadonī tomēr ir daudz vieglāk, nekā veikt nosēšanos. Arī NASA un ESA ir izrādījušas interesi par jauno tehnoloģiju.

BBC News