Kaguya krāteris uz Mēness [papildināts]

Publicēts: 11.06.2009

JAXA jeb Japānas kosmosa aģentūra ziņo, ka tās Mēness orbitālā stacija Kaguya jeb Selene ietrieksies Mēnesī 2009. gada 10. jūnijā aptuveni plkst. 21:30 pēc Latvijas laika.

Patlaban prognozētā sadursmes vieta atradīsies Mēness dienvidu puslodē, netālu no Gilla krātera. Sadursmes vieta un laiks vēl tiks precizēts JAXA mājaslapā.

Kaguya startēja 2007. gada 14. septembrī. Šo gadu laikā Japānas zonde pētīja Mēnesi un noteica precīzu tā apkārtmēru, izmantojot minisatelītu Okina. Otrs mazais satelīts Ouna tika izmantots Mēness gravitācijas lauka pētīšanai.

Kaguya ir Mēness princese Japāņu pasakā. Savukārt otrs nosaukums - Selene - ir Mēness dievietes vārds sengrieķu mitoloģijā.

Lielākie Kaguya sasniegumi ir labāka Mēness topogrāfijas karte, Mēness neredzamās puses gravitācijas karte un Šekletona krātera optiskie novērojumi.

[papildināts]

JAXA ziņo, ka Kaguya veiksmīgi beigusi savu misiju. Šo notikumu par nožēlu Latvijā vērot nevarēja, bet vismaz AAT (Anglo-Australian Telescope) attēlus ir iespējams apskatīt.

Sadursmes uzliesmojums redzams labi otrajā kadrā. 3 un 4 kadrā šis spožais punkts praktiski ir jau izzudis.

JAXA, AAT