Sojuz raķete paceļ Marsa ekspresi pretī sarkanajai planētai

Publicēts: 3.06.2003

353 miljons dolāru vērtais Marsa ekspresis pirmdien tika veiksmīgi palaists no Baikonuras kosmodroma Kazahstānā, izmantojot komerciālo Sojuz raķeti.

„Marsa ekspresis savu garo ceļojumu uz sarkano planētu aizsāka ļoti veiksmīgi. Es tiešām esmu ļoti apmierināts ar rezultātiem,” stāstīja Dāvids Soutvūds, Eiropas kosmosa aģentūras vadītājs.

Trīspakāpju raķete un papildus pakāpe Fregate pacēla Marsa ekspresi Zemes orbītā bez starpgadījumiem. Fregates pakāpes dzinēji tika iedarbināti divreiz. Pirmo reizi, lai kosmosa kuģi novietotu stabilā Zemes orbītā, otrreiz – lai paātrinātu Marsa ekspresi, nodrošinot tam izkļūšanu no Zemes gravitācijas skavām. Fregate atdalījās 92 minūtē pēc pacelšanās.

Sojuz raķetei tas bija 11. starts, kuru administrēja Starsem.

„Palaižot Marsa ekspresi Eiropa sāk veidot savu pieredzi daudzās sfērās. Sākot no zinātnisko eksperimentu izstrādes un Eiropas industrijai jaunu tehnoloģiju ieviešanas, līdz citu planētu izpētes misiju vadībai. Mēs agrāk neko tādu neesam darījuši,” teica Rudi Šmits, Marsa ekspreša projekta menedžeris.

Nākamais misijas solis ir kosmosa kuģa saules bateriju masīva aktivēšana un pirmais kontakts ar Eiropas kosmosa aģentūras (EKA) bāzi Austrālijas rietumos, Jaunnorkijā.

Trīs dienas vēlāk ir plānots Beagle 2 zondes palaišanas mehānismu tests. EKA vēlas vēlreiz pārliecināties, ka, ierodoties uz Marsa 24. decembrī, mehānismi strādās nevainojami.

„Mēs esam notestējuši Marsa ekspreša misijas visus iespējamos aspektus un esam droši, ka kļūdu un triviālu nepilnību nebūs. Marsa ekspresis tika radīts rekordīsā laikā, bet testi tika veikti pēc pilnas programmas, ieskaitot virszemes zondes segmentu,” piebilda Šmits.

Uz Marsa ekspreša atrodas zinātnisko instrumentu komplekts, kas paredzēts planētas augstas izšķiršanas attēlu iegūšanai, planētas minerālu izvietojuma noteikšanai, kā arī planētas atmosfēras cirkulācijas izpētei.

EKA Marsa ekspresis ir paredzēts riņķošanai ap sarkano planētu. Savukārt Beagle 2, kuru radīja Apvienotās Karalistes kompānija Astrium, būs pirmais visurgājējs pēc NASA Vikingu misijām 1970tajos gados, kas nosēdīsies planētas sarkanajās smiltīs, lai intensīvi meklētu dzīvības pazīmes.

Beagle 2 nosēšanās tiek plānota šā gada 24. decembrī vietā, kuras nosaukums ir Isidis Planitia – vieta, kur iespējams dažas pēdas zem virsmas ir ūdens – sasalis vai šķidrā veidā, to drīz vien uzzināsim.

Tai pat laikā Kape Kanaveralā tiek gatavotas divas Boeinga Delta 2 raķetes, kuru augšdaļā atrodas vēl divi Marsa misijas kosmosa kuģi.

Marsa izpētes visurgājēja A (MER-A) palaišana plānota 8. jūnijā, bet MER-B – 25. jūnijā. Šīs dvīņu zondes nosēdīsies katra savā planētas pusē netālu no ekvatora 2004. gada 24. un 25. janvārī, lai tur pavadītu 90 dienas. Atšķirībā no Marsa ekspreša, kas pārsvarā ir bioloģiska izpētes misija, MER-A un MER-B koncentrēsies uz ģeoloģiju un centīsies atrisināt minējumus par ūdens esamību uz Marsa tagadnē un pagātnē.

NASA aģentūra plāno tuvākajās dienās piešķirt abiem kosmosa kuģiem poētiskākus un iedvesmojošākus vārdus.

SPACE.com