MAVEN ceļā uz Marsu

Publicēts: 19.11.2013

Kamēr lielākā daļa no mums vēroja svētku norisi, dziedāja Latvijas himnu un vēroja salūtu, veiksmīgi startēja NASA Marsa izpētes aparāts MAVEN. To 2013. gada 18. novembrī plkst. 20:28 pēc Latvijas laika orbītā nogādāja smagā nesējraķete Atlas V, kas startēja no Kanaveralas raga 41. starta kompleksa.

MAVEN ir jau desmitais orbitālais aparāts, kuru NASA nosūta uz Marsu. No šīm desmit misijām trim ir bijušas neveiksmīgas. MAVEN, kas pēc aptuveni desmit mēnešu ilgā ceļojuma ieies orbītā ap Marsu, ir pirmais aparāts, kas paredzēts sarkanās planētas augšējo atmosfēras slāņu pētīšanai. Plānots, ka Marsu MAVEN sasniegs 2014. gada 22. septembrī. Ja izdosies veiksmīgi ieiet orbītā, kosmiskā aparāta astoņi instrumenti uzsāks primāro zinātnisko misiju, kas ilgs vienu gadu, kura laikā zinātnieki centīsies noskaidrot, kā Marsa klimata izmaiņas ir ietekmējusi atmosfēras aizplūšana kosmosā.

Agrāko misiju ietvaros ir izdevies noskaidrot, ka atmosfēra uz Marsa kādreiz ir bijusi blīvāka un uz planētas virsmas varēja pastāvēt šķidrs ūdens. Tā izskalotās gultnes un ūdens iedarbības rezultātā radušies minerāli ir vēsturiskas liecības par ūdens darbību. Mūsdienās atmosfēra ir tik retināta, ka uz virsmas ūdens šķidrā veidā nevar pastāvēt.

MAVEN pētīs kā un kādā ātrumā atmosfēras sastāvdaļas aizplūst kosmosā. Tādejādi zinātnieki varēs interpretēt pagātnē notikušo.

"MAVEN zinātniekiem sagādās interesantu informāciju," ir pārliecināts Viljams Gerštenmaijers. "Tā mums būs vērtīga informācija arī pilotējamo lidojumu jomā. Marsa atmosfēras izpēte ļaus labāk izprast, kā notiks ieiešana atmosfērā un nolaišanās lielāku, cilvēku misijām paredzētu kosmisko aparātu gadījumā. Mēs sapratīsim, kādi resursi pieejami atmosfērā un vai tos iespējams izmantot."

Orbitālā zonde lidos ap Marsu pa elipsveida orbītu. Tuvākajā punktā MAVEN atradīsies tikai 150 kilometru augstumā, kur tiks ņemti atmosfēras paraugi. Savukārt tālākajā punktā kosmiskais aparāts atradīsies vairāk kā 6000 kilometru attālumā, kur tas veiks planētas fotografēšanu ultravioletā starojuma diapazonā.

Misijas ietvaros MAVEN veiks arī piecus "iegremdēšanās" manevrus, kad kosmiskā aparāta orbīta tiks pazemināta līdz 125 kilometriem tuvākajā punktā, lai varētu veikt zemāku atmosfēras slāņu izpēti.

"Ja jūs šajā brīdī varētu izbāzt ārā roku, jūs justu maigu vējiņu," pastāstīja MAVEN projekta vadītājs Gajs Boutelšīzs. "Tur atmosfēras spiediens ir niecīgs, bet zinātniekiem iegūtā informācija būs ļoti vērtība."

MAVEN sver 2454 kilogramus un tā garums pie pilnībā izplestiem Saules paneļiem ir 11,43 metri. Zinātniskie instrumenti ir paredzēti Saules vēja, jonosfēras un to savstarpējās mijiedarbības pētīšanai, kā arī atmosfēras augšējo slāņu un jonosfēras analīzei. Bez zinātniskajiem instrumentiem, uz MAVEN atrodas arī Electra, kas ir augstfrekvences raidītājs, kas paredzēts kā rezerves variants Opportunity un Curiosity datu pārraidei uz Zemi.

Vēl uz MAVEN atrodas DVD disks ar vairāk kā 100 000 cilvēku vārdiem, 1100 haikām un 377 zīmējumiem.

collectSPACE, NASA