InSight 2016.gadā nelidos

Publicēts: 23.12.2015

InSight ir Marsa dzīļu izpētes misija, kuras starts bija plānots 2016.gada martā. Bija, jo NASA vadība pēc rūpīgas situācijas izpētes ir nolēmusi startu atlikt, jo nav izdevies novērst tehniskās problēmas vienā no galvenajiem zinātniskajiem instrumentiem. Tas nozīmē, ka nākamais starta mēģinājums Marsa urbšanas misijai būs iespējams pēc aptuveni diviem gadiem.

"Planetārajiem zinātniekiem Marsa iekšējās struktūras izpēte ir augstas prioritātes uzdevums jau kopš Viking misiju laikiem," pastāstīja Džons Grunsfelds. "Misijās mēs paplašinām kosmisko tehnoloģiju robežas, bet kosmosa izpēte ir nepiekāpīga, un situācija ir tāda, ka mēs neesam gatavi 2016.gada startam. Lēmums par turpmāko rīcību tiks pieņemts tuvāko mēnešu laikā."

Instruments (SEIS), kura dēļ InSight nestartēs 2016.gadā, ir CNES ražojums. Tas paredzēts ļoti niecīgu planētas virsmas svārstību reģistrēšanai. Lai pasargātu trīs seismometrus no Marsa agresīvās vides un nodrošinātu augsto jutību, tie ievietoti noslēgtā sfēriskā tvertnē, kur tiek nodrošināts vakuums. Pēc instrumenta piegādes tika konstatēta sūce. Tā tika salabota un misijas komanda cerēja, ka viss būs kārtībā. Tomēr tikko notikušajos izmēģinājumos īpaši zemā temperatūrā (-45 grādi pēc Celsija) sūce tika reģistrēta atkal. Tā kā ir atlicis pārāk maz laika, NASA vadība izlēma, ka starts jāatliek.

"InSight sarkanās planētas dzīļu izpēte palīdzēs labāk izprast Zemei līdzīgo planētu veidošanos un attīstību," pastāstīja Brūss Benerds no NASA Reaktīvo Dzinēju laboratorijas (JPL). "Uz Marsa ir saglabājušies pierādījumi par Zemei līdzīgo planētu agrīnajiem attīstības posmiem, kas uz Zemes ir izdzēsti. Informācijas ieguve par Marsa kodolu, mantiju un garozu ir augstas prioritātes uzdevums planetārajiem zinātniekiem, un InSight bija veidots, lai to paveiktu."

"Tik jutīgs instruments ir uzbūvēts pirmo reizi. Mēs bijām tuvu uzvarai, bet esam saskārušies ar problēmu, kuru nepieciešams izpētīt rūpīgāk. Mūsu komandas atradīs risinājumu, bet tas nav iespējams līdz  2016.gada starta logam," teica CNES Tulūzas Kosmosa centra direktors Marks Pirčers.

Lockheed Martin uzbūvētais kosmiskais aparāts, kas 2015.gada 16.decembrī tika nogādāts uz Vanderberga Gaisa spēku bāzi Kalifornijā, tiks pārvests atpakaļ uz Lockheed Martin mītni Denverā.

Startam uz Marsu visizdevīgākais brīdis iestājas uz dažām nedēļām reizi 26 mēnešos. InSight gadījumā šis logs bija no 2016.gada 4. līdz 30.martam. Nākamais starta logs būs pieejams 2018.gada maijā.

InSight ir daļa no NASA Discovery programmas. Misijas izmaksu griesti ir 675 miljoni USD. Šobrīd izmaksas tiek lēstas uz 525 miljoniem USD.

"2008.gadā mēs pieņēmām smagu bet pareizu lēmumu atlikt Marsa Zinātniskās laboratorijas startu uz diviem gadiem, lai labāk sagatavotos," teica Džims Grīns. "Misijas visurgājēja Curiosity sasniegumi ir daudzkārt pārsnieguši starta atlikšanas sagādāto vilšanos."

NASA un CNES piedalās arī Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) vadītajā Mars Express misijā, kā arī nākotnē iecerētajās ExoMars misijās, kas startēs 2016. un 2018.gadā.

"JPL un CNES komandas un viņu partneri ir varonīgi centušies sagatavot InSight instrumentu, bet ir zaudējuši cīņā ar laiku, ņemot vērā debesu mehāniku, kas jārespektē, lai veiksmīgi lidotu uz Marsu," teica JPL direktors Čārlzs Elači. "Ir daudz svarīgāk rīkoties pareizi nevis nepamatoti riskēt."