7777 aplis

Publicēts: 1.02.2010

2010. gada 26. janvārī Mars Express veica 7777 apli ap sarkano planētu, gatavojoties īpaši tuvam lidojumam gar Marsa pavadoni Fobosu pēc dažām nedēļām.

Mars Express atrodas orbītā ap Marsu kopš 2003. gada 25. decembra. Šajā periodā automātiskā zonde ir nosūtījusi bagātīgu datu un augstas izšķirtspējas attēlu apjomu uz Zemi. Izmantojot zondes datus, zinātnieki varēja izmērīt ūdens ledus un tvaiku esamību zem Marsa regolīta virsējās kārtas, uz virsmas un atmosfērā. Pateicoties Mars Express datiem, sarkanās planētas atmosfērā tika konstatēts metāns.

Šonedēļ orbitālā stacija veica savu 7777 orbītu ap Marsu un joprojām darbojas lieliski. Šobrīd viena orbīta ilgst 6 stundas un 54 minūtes. Kosmosa kuģis atrodas polārajā orbītā, vistuvākajā punktā atrodoties tikai 350 kilometru attālumā no Marsa, bet vistālākajā - 10 300 kilometru attālumā.

Pateicoties šādai orbītas konfigurācijai, 2010. gada 3. martā Mars Express varēs īpaši tuvu palidot garām Marsa pavadonim Fobosam. Attālums vistuvākajā punktā būs tikai 50 kilometri. Šī lidojuma laikā zinātnieki cer iegūt ļoti precīzus datus par pavadoņa gravitāciju.

Pirms un pēc 3. marta tiks veikta virkne lidojumu garām Fobosam, pētot to ar radaru un fotografējot.

Precīzāka informācija par pavadoņa gravitāciju ļaus zinātniekiem labāk izprast masas izvietojumu pavadoņa iekšienē, kas, savukārt, palīdzēs atbildēt jautājumus par Fobosa izcelsmi.

Līdz šim neviens no kosmosa kuģiem nav lidojis tik tuvu garām Fobosam. Lai arī Mars Express primārais mērķis ir Marss, zinātnieki nelaidīs garām izdevību izpētīt vienu no Marsa sistēmas objektiem.

Tiek plānots, ka Mars Express darbosies līdz 2012. gadam. Misijas pagarinājums varētu ilgt līdz pat 2014. gadam.