Atmosfēras izmaiņas ietekmē mākslīgos pavadoņus

Publicēts: 27.06.2010

Sauthemptonas universitātes zinātnieki ir apstiprinājuši, ka Zemes atmosfēras augšējos slāņos, kuros darbojas mākslīgie pavadoņi, notiek ilgtermiņa izmaiņas.

Termosfēras kontrakcija tiek saistīta ar siltumnīcas efekta gāzu uzkrāšanos. Šīs izmaiņas pagarina mākslīgo pavadoņu un kosmisko atkritumu atrašanās laiku kosmosā.

Pētījumus vadīja doktors Hugo Levis un doktors Grēems Svainerds. Sākotnēji tika konstatēts, ka šī saraušanās var palielināt sadursmju biežumu un līdz ar to kosmisko atkritumu skaitu orbītā ap Zemi. Turpinot analizēt šīs izmaiņas ilgtermiņā, zinātnieki secināja, ka starptautiskie centieni samazināt kosmisko atkritumu daudzumu varētu būt visai neefektīvi, ja izmaiņas atmosfērā turpinās attīstīties.

Oglekļa dioksīds izraisa temperatūras paaugstināšanos uz Zemes virsmas. Termosfērā tam ir pretējs efekts. Tur temperatūra krītas un samazinās šī slāņa blīvums. Izmantojot informāciju, kas iegūta no 30 pavadoņiem pēdējo 40 gadu laikā, Arruns Saunders atklāja, ka termosfēras blīvums aptuveni 300 kilometru augstumā samazinās par 5% desmit gados. Lielākā augstumā šis efekts ir vēl izteiktāks.

Doktors Levis uzskata, ka atmosfēras blīvuma izmaiņas būtiski ietekmēs kosmisko atkritumu samazināšanos orbītā ap Zemi.

"Tā kā atmosfēras blīvums termosfērā samazinās, atlūzas kosmosā var atrasties par 25% ilgāku laiku," viņš skaidroja. "Fakts, ka šie objekti paliek orbītā ilgāk, ir negatīvs efekts. Ja katru gadu dubultotu objektu skaitu, kurus mēs varētu izvākt no Zemes orbītas, mums izdotos samazināt kosmosā esošo atkritumu skaitu. Jāpiebilst, ka tas ir grūts uzdevums."

"Atkritumu savākšana ir tehniski sarežģīts un dārgs uzdevums. Tādēļ mēs cenšamies identificēt objektus, kurus novākt būtu visizdevīgāk," piebilda studente Rebeka Ņūlande.

University of Southhampton