ATV ugunsbumba tuvojas

Publicēts: 31.08.2008

29. septembrī būs jāvēro debesis, jo plānots, ka tajā dienā virs Klusā okeāna savu pēdējo vārdu teiks ATV - pirmais grandiozākais Eiropas kosmosa aģentūras devums starptautiskās kosmiskās stacijas attīstībā un uzturēšanā. Septembra pēdējās dienās automatizētais kosmosa kuģis atgriezīsies, lai pārvērstos par degošu bumbu un uz visiem laikiem pazustu okeāna dzīlēs.

ATV atvienosies no SKS 2008. gada 5. septembrī un uzsāks 3 nedēļu ilgu ceļojumu, arvien zaudējot augstumu. 29. septembris būs pēdējā diena šī tehnoloģijas monstra dzīvē. Kravas kuģis būs pildīts ar atkritumiem no SKS, kas visticamāk sadegs ATV atgriežoties Zemes atmosfērā. Gan NASA, gan ESA fotografēs un ierakstīs šo notikumu video.

Pirmā ATV misija uzskatāma par ļoti veiksmīgu. Šis milzīgais kravas kuģis var tikt izmantots SKS apgādāšanai ar nepieciešamajiem materiāliem. Tāpat ATV nodrošināja veiksmīgu orbītas augstuma maiņu, kā arī sekmīgi veica izvairīšanās manevru 27. augsutā, kad SKS draudēja sadursme ar Krievijas mākslīgā pavadoņa atliekām. Manevrs ilga 5 minūtes un to vadīja misijas kontroles centrs Maskavā.

Pirmais ATV jeb Žils Verns startēja 2008. gada 5. martā no Franču Gviānā esošā kosmodroma. Kravas kuģi kosmosā nogādāja Ariane-5 nesējraķete. Tā kā tobrīd SKS apmeklējuma grafiks bija īpaši saspringts, ATV atradās orbītā un gaidīja izdevīgu brīdi, lai pietauvotos stacijai. ATV veiksmīgi veica manevrus un savienojās ar SKS 26. martā.

SKS komandai pietrūkšot milzīgo telpu, kuras tika izmantotas gan gulēšanai, gan mazgāšanās vajadzībām. Vienā no tukšajiem konteineriem pat tika glabātī 110 litri ūdens. Tieši šo plašo pielietošanas mērķu dēļ ATV misija tika pagarināta par mēnesi.

Bet viss labais reiz beidzas, un sešas tonnas atkritumu ar krāšņu šovu sadegs virs Klusā okeāna. Tas kas nesadegs - iekritīs ūdenī un nogrims tumšajās dzīlēs. Tomēr iemesla skumt nav, tiek gatavots jau nākamais ATV.

Universe Today

1. Redaktors tieši 6.09.2008 domāja šādi:

ATV Žils Verns ir veiksmīgi atdalījies un sācis ceļu atpakaļ uz Zemi.