Alberts Einšteins devies ceļā uz Starptautisko kosmisko staciju

Publicēts: 6.06.2013

2013. gada 6. jūnijā Eiropas Kosmosa aģentūra ieguldīja daudz enerģijas, lai orbītā nogādātu vismasīvāko kravu ar Alberta Einšteina palīdzību. Šī zinātnieka, kurš slavenajā vienādojumā "E=mc^2" apvienoja masu un enerģiju, vārdā nosauktais automatizētais kravas kuģis (ATV) ir ceļā uz Starptautisko kosmisko staciju. ATV-4 startēja no Korou kosmodroma 00:52 pēc Latvijas laika. Orbītā to veiksmīgi nogādāja smagā nesējraķete Ariane 5. Šis ir pirmspēdējais no pieciem plānotajiem automatizētajiem kravas kuģiem. Pirmais ATV startēja 2008. gadā.

Einšteina teorijas ir pārbaudītas kosmosā un viņa darbos izvirzītās idejas ir palīdzējušas noorganizēt veiksmīgas tuvāku un tālāku kosmisko objektu misijas. ATV-4 ir pirmais Alberta Einšteina vārdā nosauktais kosmiskais aparāts. Šo ideju izvirzīja Eiropas Kosmosa aģentūras Šveices delegācija. Einšteins piedzima Vācijā, bet studēja un savas karjeras agrīno periodu pavadīja Šveicē.

ATV-4 nogādās līdz šim lielāko sauso kravu uz Starptautisko kosmisko staciju. Tur ir gan zinātniskie eksperimenti, gan mantas apkalpei, gan instrumentu kaste, kas izdrukāta ar 3D drukas iekārtu un pat Alberta Einšteina rakstīto manuskriptu kopijas, kurās izskaidrota Vispārīgā relativitātes teorija. Plānots, ka kravas kuģis ar kosmisko staciju saslēgsies 15. jūnijā.

Automatizētais kravas kuģis, kurš pēc izmēriem līdzinās Londonas divstāvīgajiem sarkanajiem autobusiem, ir aprīkots ar četriem Saules paneļiem. Visos iepriekšējos ATV lidojumos pietauvošanās kosmiskajai stacijai ir notikusi ātrāk nekā Alberta Einšteina gadījumā.

"Parasti no starta līdz saslēgšanās brīdim paiet piecas dienas, kuru laikā tiek sinhronizētas abu kosmisko aparāru orbītas," paskaidroja Žans Mišels Buā no Eiropas Kosmosa aģentūras. "Tas ir kompromisa variants, ņemot vērā dažādus faktorus, galvenokārt, lai samazinātu degvielas patēriņu."

ATV-4 gadījumā šis laiks ir gandrīz uz pusi garāks. To nosaka loģistika gan uz Zemes, gan kosmosā.

"Pirmkārt, mums pēc iespējas ātrāk vajadzēja atbrīvot Korou sagatavošanas telpas un starta platformu, lai nodrošinātu šogad ieplānoto pavadoņu startu," teica Buā. "Tā kā Korou tiek izmantoti trīs nesēji (Ariane, Soyuz un Vega), tad kosmodroma loģistika ir visai sarežģīta."

"Galu galā, mums vajadzēja brīvu savienošanās vietu ar Starptautisko kosmisko staciju, kā arī jāņem vērā daži ATV un SKS nosacījumi," piebilda Buā. "Kosmisko aparātu satiksme, kā arī SKS un ATV ierobežojumi neļāva savienoties ātrāk kā 15. jūnijā."

Šobrīd saslēgšanās vietā, kuru izmantos ATV, atrodas Krievijas Progress kravas kuģis. Plānots, ka tas atvienosies no kosmiskās stacijas 11. jūnijā. Iespējams, ka ATV-4 savienošanos nāksies atlik vēl uz ilgāku laiku, ja atklāsies, ka Progress kuģis aprīlī tomēr ir sabojājis kādu no sensoriem. Ja šāds bojājums tiks konstatēts, apkalpe veiks neplānotu izgājienu atklātā kosmosā, lai nomainītu bojātos sensorus.

ATV-4 ir uzstādījis ne tikai jaunu sausās kravas masas rekordu, bet arī kļuvis par rekordistu kravas dažādības jomā, jo uz kosmisko staciju tiek vestas 1400 dažādas mantas. ATV-4 ir arī līdz šim smagākais aparāts, kādu orbītā ir nogādājusi nesējraķete Ariane 5. Kopumā 13 tonnu smagais kravas kuģis uz kosmisko staciju nogādās 7 tonnas kravas.

Uz kosmisko staciju tiek vesti eksperimenti, kurus veiks Itālijas astronauts Luka Parmitāno. Piecu mēnešu ilgās misijas laikā Parmitāno veiks visdažādākos eksperimentus, tai skaitā pētīs emulsijas, kā arī ieturēs īpašu diētu, kas izstrādāta, lai pētītu iespējas astronautu ēdināšanai nākotnē iecerēto Marsa misiju laikā.

Tomēr nelielas atkāpes no stingrās diētas tiks pieļautas, jo ATV-4 uz kosmisko staciju ir nosūtītas vairākas itāļu virtuves delikateses, tai skaitā arī tiramisū.

Einšteins uz kosmisko staciju ved tukšu instrumentu kasti un instrumentus, kurus tur būs jāievieto. Kaste, kas "uzdrukāta" ar 3D drukas iekārtu, ir pārāk trausla, lai starta brīdī tajā varētu atstāt instrumentus. Tādēļ astronautiem pašiem vajadzēs instrumentus ievietot tiem paredzētajās vietās, kad ATV-4 nogādās kasti kosmiskajā stacijā. Instrumenti, kas tiks glabāti šajā kastē, paredzēti Columbus izpētes laboratorijas uzturēšanas un apkopes darbiem. Tajā tiek izmantoti īpaši klipši, kas nodrošina instrumentu turēšanos kastē, atšķirībā no kādreiz izmantotajiem Velcro stiprinājumiem, kuri laika gaitā mēdza nolietoties. Savukārt kastes ārpuse ir aprīkota ar Velcro stiprinājumiem, kas paredzēti pašas instrumentu kastes nostiprināšanai. Instrumentu kastes izstrādē piedalījās arī Eiropas Kosmosa aģentūras astronauts Frenks de Vinne.

Tā kā instrumentu kaste ir veidota, izmantojot 3D drukas tehnoloģijas, ja salūzīs kāda no kastes daļām, to iespējams izdrukāt atkārtoti un nosūtīt uz kosmisko staciju ar nākamo iespējamo kravas kuģi. Nākotnē tiek plānots šādu 3D drukas iekārtu nogādāt kosmiskajā stacijā, kuru astronauti varētu izmantot, lai uz vietas saražotu nepieciešamās rezerves daļas.

Starp ATV-4 vestajām mantām ir arī dažādas rezerves daļas, tai skaitā arī jauns ūdens sūknis un attīrīšanas iekārta, kā arī GPS antena Kibo laboratorijai un jaunas gāzmaskas apkalpei, kuras paredzētas izmantot ugunsgrēka gadījumā. Kravā ietilpst arī ūdens, skābeklis un degviela, kas tiks izmantota kosmiskās stacijas orbītas augstuma korekcijai.

collectSPACE, ESA, Arianespace