Uzdāvini zvaigznes!
Kā nokļūt līdz observatorijai (Small)
ZINĀŠANAI:

Kolumbijas zaudējums (1626/0)


Publicēts: 2.02.2003

Septiņi astronauti un NASA pirmais šatls šodien gāja bojā virs Teksasas, kad Kolumbija atgriezās Zemes atmosfērā pēc 16 dienu zinātniskās misijas.

Teksasas televīzijas stacija uzņēma video, kurā redzams kā šatls sasprāgst daudzās daļās.

Nekavējoties tika sacelta trauksme un NASA pārstāvji brīdināja neaiztikt jebkādas kosmosa kuģa atliekas, kuras var saturēt augsti toksiskas vielas un būt bīstamas dzīvībai.

Par bojā gājušiem tiek uzskatīti – komandieris Riks Husbands, pilots Villijs MakKols un speciālisti – Kalpana Čavla, Laurela Klarka, Maiks Andersons, Deivids Brauns un Izraēlas speciālists Ilans Ramons.

Komanda gan valkāja aizsargtērpus, kuri katrs bija apgādāti ar izpletni, bet izredzes izdzīvot pēc šāda sprādziena tādā augstumā un tādos ekstrēmos apstākļos ir niecīgas.

Patlaban ir zināma šāda informācija:

Standarta pirms nosēšanās operācijas sākās šorīt no rīta 10:35 GMT, kad Husbands un MakKols iedarbināja nosēšanās programmu.

Pārēja komanda turpināja ierasto pārbaudi, apģērba oranžos skafandrus, piesprādzējās krēslos un iedzēra speciālus šķidrumus, kas palīdzēs viņu ķermeņiem adaptēties gravitācijai pēc nosēšanās.

Laika apstākļi Floridas nosēšanās laukumā bija gandrīz vai ideāli, ar nelielu miglu, kas izklīda Saulei austot. Komandcentrs atļāva Kolumbijai nosēsties.

Orbitālie manevrēšanas dzinēji iedarbojās precīzi 13:15 GMT, aizsākot šatla atpakaļceļu uz Zemi.

Aptuveni 13:55 GMT šatls šķērsoja Kalifornijas krastus augstu virs San Francisko pilsētas, tālāk turpinot virs Nevadas, Arizonas, Jaunmeksikas un Teksasas.

Šajā laikā netika ziņots par jebkādām problēmām.

14:00 GMT Komandcentrs zaudēja sakarus ar šatlu.

14:05 GMT Komandcentrs centās sazināties ar Kolumbijas, bet bez rezultātiem. Netika saņemta jebkāda veida atbilde.

Nebija nekādas norādes par to, kas varētu būt noticis.

Preses konferencē tika atbildēti jautājumi par iespējamajiem Kolumbijas bojājumiem, kas varētu būt karstuma aizsargslānī, kas radies Kolumbijai paceļoties. Bet inženieri šo problēmu bija atzinuši kā briesmas neradošu. Iespējams, ka pacelšanās laikā radušies smagāki bojājumi, kuri varēja radīt potenciālus draudus komandai.

Teksasas, Arkanzasas un Luziānas iedzīvotāji teica, ka ir redzējuši liesmas un dzirdējuši rībošu troksni tai brīdī, kad Kolumbija uzsprāga ceļā un nosēšanās vietu.

NASA izziņoja trauksmes stāvokli pēc sakaru pārtrūkšanas, kad šatls lidoja pāri Teksasai ar ātrumu, kas 6 reizes pārsniedza skaņas ātrumu. Meklēšanas un glābšanas vienības jau bija brīdinātas un trauksmes gatavībā.

Tika ziņots par iespējamajām atlūzām Austrumteksasā. Iespējams, ka kādas atlūzas esot arī Arkanzasas štatā.

Kolumbija bija NASA vecākais šatls un pirmo reizi devās orbītā ap Zemi 1981. gadā. Šis pēdējais bija 28. ceļojums.

Nosaukts par godu kuģim, kas ar Amerikas karogu pirmo reizi apceļoja ap zemeslodi 1792. gadā, Kolumbija pirmo reizi orbītā devās 1981. gadā. Nākamajā dekādē pievienojās vēl četri kuģi – Čelendžers 1982. gadā. Diskoverī 1983. gadā, Atlantis 1985. gadā un Endevors 1991. gadā, lai aizstātu 1986. gadā uzsprāgušo Čelendžeru.

Šatls katalogā bija ierakstīts kā OV-102. Tam šo gadu laikā tika veiktas 50 modifikācijas, ieskaitot oglekļa bremžu sistēmu, uzlabotu priekšgalu un riteņu izlaišanas sistēmu, kā arī termālās aizsargsistēmas pilnveidojumus.

Zinātnieki atrada trīs plaisas pagājušā gada jūlijā Kolumbijas nerūsējošā tērauda plāksnēs, kas tiek lietotas, lai novadītu auksto ūdeņraža degvielu uz galveno dzinēju. Šādas plaisas tika atrastas arī citos kuģos. Kolumbijas vecums netika uzskatīts par noteicošo faktoru, jo šādas plaisas tika atrastas gan vecākajos, gan jaunākajos NASA šatlos.

Komentāri






Atļauts izmantot: <b><i><br>Manas domas:


MĒNESS FĀZE