Divi - pēdējo reizi

Publicēts: 20.09.2008

Pats par sevi šis ir rets notikums. Visticamāk arī pēdējais. Tādu ainu vairs neizdosies redzēt. Kenedija kosmosa centrā startam ir sagatavoti un degunus pret debesīm slej divi vairākkārt izmantojamie kosmosa kuģi - Atlantis un Endeavour. Kaut mazliet, kaut uz brīdi tas līdzinās zinātniskajā fantastikā aprakstītajiem kosmodromiem, kur simtiem dažādu kosmosa kreiseru gaida startu.

Endeavour atrodas starta laukumā 39B un tiek gatavots kā glābšanas kuģis vairākkārt izmantojamajam kosmosa kuģim Atlantis, kas novietots starta platformā 39A. Atlantis apkalpe 10. oktobrī dosies labot Habla teleskopu.

Tā kā Atlantis nedodas uz starptautisko kosmisko staciju, kur astronauti tomēr ir drošībā, Endeavour tiks izmantots glābšanas operācijā, ja būs vajadzība. Ja Endeavours netiks izmantots un cerēsim, ka tā arī būs, tad tas tiks pārvietots uz platformu 39A, lai to sagatavotu lidojumam uz starptautisko kosmisko staciju, kas notiks STS-126 misijas ietvaros. Plānots, ka lidojums uz SKS notiks 12. novembrī.

Vairākkārt izmantojamo kosmosa kuģi lidojumu vēsturē ir bijuši 17 gadījumi, kad uz starta platformēm vienlaicīgi ir atradušies divi lidojumam gatavi kosmosa kuģi. Pirmo reizi uz platformām atradās Columbia un Challenger 1985. gadā. Iepriekšējā reizē, 2001. gadā startam gatavi bija Atlantis un Discovery.

collect Space, NASA

1. asgard tieši 20.09.2008 domāja šādi:

Nez vai tad ja kaut kas noiet greizi teleskopa remonta misijā esošais šatls nevar doties uz SKS un astronauti patverties tur, vai arī SKS un Habla teleskopa orbītas parametri tik ļoti atšķiras, ka šatlam nepietiek degvielas lai pārietu no teleskopa orbītas uz SKS orbītu.

2. cydonia tieši 20.09.2008 domāja šādi:

>asgard
    kosmiskie lidaparāti praktiski nav spējīgi mainīt orbītas plakni. lai shuttle no hubble pārietu orbītā uz sks, tai droši vien vajadzētu tik pat daudz degvielas cik tā patērēja startējot no zemes. ir salīdzinoši viegli mainīt orbītas augstumu, bet orbītas plakni pavadoņi maina tikai spiegu filmās. (pagaidām, protams :)

3. cydonia tieši 25.09.2008 domāja šādi:

nu šī bilde! vienkārši satriecoši!

4. deja vu tieši 25.09.2008 domāja šādi:

Tiešām skaisti!
    Dīvaini tikai, ka kosmodroms uzbūvēts tādā kā purvainā vietā, izskatās pat, ka zem jūras līmeņa :)

5. cydonia tieši 25.09.2008 domāja šādi:

>deja vu
    visa florida jau arī ir viens vienīgs purvs. cik ta tur tās cietās zemes.
    vieta izvēlēta tāpēc, ka ir vistālāk uz dienvdiem (tuvāk ekvatoram), kur asv ir sava cietzeme. ekvatora tuvums ļauj ievērojai ietaupīt uz startiem. katrā ziņā atmaksājas būvēt purvā, lai tik tuvāk ekvatoram. tāpēc nekā dīvaina.

ps. esmu bijis tai kosmodromā :)