M83 zvaigžņu straumes (1369/0)

Publicēts: 17.01.2014

Lielā, spožā un skaistā spirālveida galaktika M83 atrodas nieka 12 miljonu gaismas gadu attālumā ļoti garā Hidras zvaigznāja dienvidaustrumu galā. Latvijā šis zvaigznājs vislabāk vērojams pavasarī. Lai iegūtu šo attēlu, ir kombinēti dati no daudziem teleskopiem - Habla, Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa (VLT), Japānas Nacionālās astronomijas observatorijas Subaru teleskopa un Austrālijas Astronomijas observatorijas. M83 šķērsizmērs ir aptuveni 40 000 gadi. Paskatoties uz galaktikas zariem, kas no vienas vietas nosētas ar sarkanīgiem zvaigžņu veidošanās reģioniem, ir saprotams, kādēļ to dēvē par Tūkstots Rubīnu galaktiku. Ja ieskatīsieties, uz augšu no galaktikas pamanīsiet zvaigžņu straumi, kas ir atliekas no kādas mazākas galaktikas. Šo blāvo veidojumu atklāja 1990. gadu vidū, analizējot galaktikas uzņēmumus fotoplatēs.

Autortiesības: R. Gendler, D. Martinez-Delgado (ARI-ZAH, Univ. Heidelberg) D. Malin (AAO), NAOJ, ESO, HLA - Assembly and Processing: Robert Gendler