Teleskopi uz Zemes un kosmosā (2314/0)

Publicēts: 2.05.2014
Jautājumu uzdeva: Inars

Tagad būvē visādus antenu un teleskopu masīvus uz zemes. Šeit traucē gan gaismas pisārņojums, gan atmosfēras efekti. Arī cena tam ir visai augsta. Vai nav izdevīgāk to visu uzvest un izbūvēt kosmosā? Uz zemes mainās klimats, arī zemes garozas nemainīgumu 100% garantēt neviens nevar

Jums ir pilnīga taisnība, ka Zemes atmosfēra būtiski apgrūtina novērojumus. Atsevišķos viļņu garumos, atrodoties uz Zemes, novērojumus nemaz nevar veikt. Līdz ar to tiek būvētas arī kosmiskās observatorijas.

Tomēr, lai arī atrašanās ārpus Zemes atmosfēras nodrošina zināmas priekšrocības, pagaidām šādi teleskopi ir pārāk dārgi, kā arī ir vairāki faktori, kas neļauj iegūt vēlamos rezultātus. Piemēram, jo masīvāks teleskops, jo grūtāk to dabūt augšā. Varētu sūtīt pa daļām un komplektēt augšā, bet pagaidām nav pieejamas tehnoloģijas, kas nodrošinātu šādu risinājumu. Otrkārt, būtiska problēma ir teleskopa apkope. Jāņem vērā, ka kosmisko misiju izstrāde noris ļoti ilgu laiku un, ja pēc teleskopa starta atklājas, kā Habla gadījumā, ka ir ieviesies būtisks defekts, jābūt risinājumam, kā defektu novērst, kā pievienot jaunu aprīkojumu, kā veikt labošanas darbus.

Kamēr nav efektīva risinājuma teleskopa komplektēšanai un apkopei orbītā, tikmēr kosmiskās misijas ir dārgas un riskantas. Iedomājieties jauno Džiemsa Veba teleskopu, kurš startējot nenonāk galamērķī. Tie ir miljardiem dolāru zaudējumi un būtisks trieciens zinātnei. Savukārt E-ELT, kas tiek būvēts uz Zemes, var tikt labots jebkurā attīstības etapā, un arī jauni instrumenti un aprīkojums var tikt pievienots salīdzinoši viegli pēc teleskopa oficiālās inaugurācijas.

Pagaidām uz Zemes ir lētāk un efektīvāk. Pagaidām...