Zinātnes kafejnīca “Kosmiskie laikapstākļi”

Publicēts: 5.03.2018

Pirmdien, 12. martā, plkst. 17.30 Latvijas Universitātes (LU) kafejnīcā (Rīgā, Raiņa bulvārī 19) notiks sarunas un diskusijas par zinātni “Zinātnes kafejnīca”. Šoreiz diskusiju objekts būs sabiedrību visos laikos interesējošais kosmoss, kuru, pateicoties zinātnes atklājumiem, iepazīstam arvien vairāk.

Līdzīgi kā uz Zemes, arī kosmosā valda noteikti laikapstākļi. Kosmiskais aukstums ir pastāvīgs un nemainīgs, taču citi kosmiskie faktori mainās. Piemēram, Saule izsviež daļiņu plūsmas, kas rada „vēju”. Uz Saules notiekošo procesu atblāzma ietekmē arī dzīvi uz Zemes, radot magnētiskās vētras, ziemeļblāzmas un citus efektus.

"Zinātnes kafejnīcā" ar iesaistošiem stāstiem piedalīsies  zinātnieki un profesionāļi, kuru ikdienas darbs vai arī brīvā laika aizraušanās saistīta ar kosmosa izzināšanu.

LU Fridriha Candera kosmosa izpētes muzeja vadītājs Dr. paed. Ilgonis Vilks sarunā par tēmu “Satelītu novērojumiem LU 60 gadi: no pirmsākumiem līdz mūsdienām” – gan atskatīsies uz tālo 1957. – 1958. gadu, kad  Starptautiskā ģeofizikas gada ietvaros zinātnieki pētīja atmosfēras augšējos slāņus un tuvējo kosmosu un tika palaisti pirmie Zemes mākslīgie pavadoņi, kuru novērojumos iesaistījās arī LU astronomi, gan atklās mūsdienu sasniegumus Zemei tuvējās kosmiskās telpas izpētē, kas tagad pat nodrošina iespēju kosmisko laikapstākļu prognozi uzzināt internetā.

Kosmosa fizikas institūta pētnieks (Upsala, Zviedrija) Dr. fiz. Andris Vaivads skaidros par Saules sistēmas kosmisko vētru cēloņu meklējumiem, par Saules vēju, kas rodas Saules atmosfēras ārējos slāņos un aizpilda visu kosmisko telpu Saules sistēmā. Iepazīsim vētras Saules vējā un vētras, ko Saules vējš rada Zemei tuvajā kosmiskajā telpā. Kā arī noskaidrosim svarīgāko par kosmiskajām zondēm, kuras ESA (Eiropas Kosmosa aģentūra), NASA (ASV Nacionālā aeronautikas un kosmosa pārvalde) un citas kosmiskās aģentūras nosūta, lai studētu kosmiskās vētras, un ar kurām – vai nu analizējot datus vai būvējot instrumentus – nācies strādāt arī pašam pētniekam. Un kā  vienmēr – aktuāla būs arī diskusija par vētru ietekmi uz civilizāciju.

LU Ģeodēzijas un Ģeoinformātikas institūta vadošā pētniece Dr. sc. ing. Inese Vārna iepazīstinās, kā ģeomagnētiskās vētras ietekmē navigācijas satelītu mērījumu rezultātus. LU Ģeodēzijas un ģeoinformātikas institūtā tiek veikta Globālās navigācijas satelītu sistēmas – Latvijas bāzes staciju sistēmu LATPOS un EUPOS-Riga rezultātu apstrāde. Pētniece izskaidros, kas ir šīs sistēmas, kādiem nolūkiem tās lieto, kādus rezultātus iegūst, kā arī to, kas notiek ar datiem spēcīgu ģeomagnētisko vētru ietekmē.

Savukārt LU Bioloģijas institūta vecākais dabaszinātņu laborants, dabas fotogrāfs Bc. biol. Ivo Dinsbergs iesaistīs klātesošos saistošā sarunā par ziemeļblāzmu "medībām" Latvijā, par mītiem un realitāti, jo ziemeļblāzma kā dabas fenomens vienaldzīgu neatstāj nevienu no mums – ne pētnieku, ne vienkāršu dabas vērotāju.

Pasākumu vadīs molekulārbiologs Dr. biol. Juris Šteinbergs.

Ja tevi interesē jautājumi: vai kosmosā pūš vējš, vai kosmoss ietekmē dzīvi uz Zemes, kā uzzināt kosmisko laikapstākļu prognozi, u.tml., tad atnāc uz ”Zinātnes kafejnīcu” un uzzini vairāk!

"Zinātnes kafejnīcas" mērķis ir raisīt brīvu diskusiju neformālā vidē par sabiedrību interesējošiem zinātnes jautājumiem. Tā ir iespēja tikties ar attiecīgās jomas ekspertiem un uzdot viņiem jebkuru interesējošu jautājumu un noskaidrot līdz šim neizprasto par kādu konkrētu zinātnes jomu.

Pasākumu rīko LU Zinātnes departaments, Komunikācijas un inovāciju departaments un Zinātņu un tehnikas vēstures muzejs.

Ieeja pasākumā – bez maksas! Turklāt pirmajiem 50 apmeklētājiem sulas glāze par brīvu. Vēlreiz uzsveram, ka "Zinātnes kafejnīca" 12. martā sāksies maziet agrāk kā ierasts - plkst. 17.30.

Laipni aicināti apmeklēt "Zinātnes kafejnīcu”!

LU

1. Mārča tieši 12.03.2018 domāja šādi:

Sveicināti !! Gribēju ieteikt vai tehniski būtu iespēja Starspace live stream pāraidi nodrošināt šodienas no "Zinātniskās kafeinīcas"? Lai tie astronomijas entuziasti no citām Latvijas vietām varētu interneta tiešraidē klausīties lekciju neklātienē? Paldies..

2. Redaktors tieši 12.03.2018 domāja šādi:

LU nodrošinās tiešraidi, būšot gan LU portālā, gan FB.

3. Mārča tieši 12.03.2018 domāja šādi:

Paldies par ziņu.

Vai variet publicēt tiešraides saites?

4. Redaktors tieši 12.03.2018 domāja šādi: