Veiksmīgi notestēta kosmiskā zonde ZINOO-2

Publicēts: 9.09.2013

Kosmoskā zonde Zinoo-2 gatava palaišanai Kosmosa Festivālā, kas notiks 21.septembrī Cēsīs. To apliecina tikko notikusī izmēģinājuma palaišana, kurā tika testētas zondes telemetrijas, videotranslācijas, glābšanas sistēmas un tiešraide internetā.

Bērnu zinātnes centra Z(in)oo komanda sadarbībā ar Rīgas Tehniksās universitātes Cēsu filiāles studentiem pērn 12.oktobrī palaida pirmo Latvijas kosmisko zondi Zinoo-1, kura sasniedza aptuveni 30km augstumu un iemūžināja Latviju no tā. Šogad kosmosa festivāl ietvaros paredzēts palaist kosmisko zondi Zinoo-2. Lai pienācīgi sagatavotos festivālam Z(in)oo komanda š.g.6.septembrī veica zondes testa palaišanu no Priekuļu lidlauka pie Cēsīm. Testēšanas galvenais uzdevums bija pārliecināties vai no zondes iespējas saņemt videosignālu un telemetrijas datus, lai tos varētu tiešsaistē varētu vērot kosmosa entuziasti visā pasaulē. Pateicoties ideāliem laika apstākļiem, no Zondes saņemtajā video varēja vērot visu Latvijas teritoriju - no Kolkas līdz Zilupei un vēl tālāk.

Pirms zondes palaišanas Z(in)oo komanda sastapās ar nopietnām tehniskām problēmām - balons izrādījās ar caurumiem un nācās operatīvi pārpumpēt gāzi uz rezerves balonu. Zinoo-2 tika palaista ap pl.14:00. Sākotnēji videosignāla uztveršana bija sarežģīta, bet komanda operatīvi atrada veidu kā nostabilizēt signālu. Pateicoties sadarbībai ar Chaula.tv videosignāls no zondes vairākas minūtes bija redzams kā internetā (www.chaula.tv un www.draugiem.tv), tā Lattelekom televīzijas skatītājiem. Pateicoties telemetrijas sistēmai zonde tika veiksmīgi atrasta netālu no Ķeguma. Pateicoties veiksmīgam testa lidojumam, Z(in)oo komanda līdz kosmosa festivālam plāno zondi papildināt ar papildus aparatūru dažādu eksperimentu un novērojumu iegūšanai.

Kā jau iepriekš minēts, Kosmosa Festivāla ietvaros, kas notiks šā gada 21.spetembrī Cēsīs, bērni un pieaugušie varēs būvēt gaisa un ūdens raķetes, izmēģināt kosmiskās šūpoles, kosmosa trenažieti, nulles gravitāciju, sacensties par kosmiskāko kostīmu un ņemt dalību daudzāss citās atrakcijās. Tā pat festivālā Latvijas bruņotie spēki piedāvās apskatīt pretgaisa aizsardzības sistēmas. Zinātnes centri Z(in)oo, Zili Brīnumi un Lielvārdi piedāvās dažādas radošās nodarbības un priekšnesumus. Zinātnes centrs AHHAA no Igaunijas piedāvās apmeklēt pārvietojamo planetāriju.

Festivāls tiek organizēts ar mērķi veicināt jauniešu un sabiedrības interesi par tehniskām zināšanām kā arī popularizēt kosmosu kā straujāk augošo industriju pasaulē. Ikviens interesents, kuram nebūs iespēja apmeklēt festivālu klātienē varēs vērot visu tiešsaistes režīmā internetā www.chaul.tv kā arī “Chaula TV” kanālā LAttelekom paketē.

Festivāla organizētāji piedāvā skolām un mācību iestādēm festivālā laikā organizēt savā mācību iestādē Kosmosa Dienu . Tās ietvaros bērni paši būvēs un sacentīsies raķešu būvniecībā, kā arī sekos līdz norisei festivālā. Skolas, kas reģistrēsies  festivāla mājas lapā, saņemts detalizētas instrukcijas Kosmosa Dienas organizēšanai.

Papildus informācijai:

Zinoo

1. JDat tieši 17.09.2013 domāja šādi:

Varējāt jau arī man forumā paprasīt. Tiktu pie materiāliem no pirmavota... ;)