Uzmini, kur tas ir?

Publicēts: 8.05.2008

Klāt kārtējais smadzeņu mežģa raksts - uzminiet uz kura Saules sistēmas objekta tas atrodas, kas tas ir un ar kādu kosmosa kuģi nofotografēts. Punkts, ja zinat, kur tas ir. Vēl vienu pieskaitiet, ja varat nosaukt, kas tur ir nofotografēts. Divus punktus pieplusojiet, ja ziniet ar kādu kosmosa kuģi tas ir fotografēts. Padomājiet, saskatiet savus punktus un tad turpiniet lasīt.

Vispirms par tiem diviem punktiem. Ja esat atbildējuši, ka kosmosa kuģis ir Habla teleskops, tad divi punkti ir jūsējie. Fotografēts ar STIS - Habla teleskopa spektrogrāfu, izmantojot ultravioleto staru filtru.

Nu un tad par diviem atliekušajiem. Kur? Jupiters - Saules sistēmas lielākā planēta. Kas? Polārblāzmas.

Polārblāzmas ir bieži sastopama parādība uz Zemes un arī uz citām Saules sistēmas planētām. Tās rodas spēcīgi lādētiem elektroniem caururbjot planētas magnētisko lauku un nonākot atmosfēras augšējos slāņos. Elektroni jonizē atmosfērā esošās gāzes un tās spīd. Attēlā redzama Jupitera ziemeļblāzma.

Lai arī visas līdz šim saskatītās polārblāzmas atgādina uz Zemes sastopamās, Jupitera blāzmas atšķiras ar tā lielāko pavadoņu atstātajām "pēdām". Pa kreisi redzams pavadoņa Jo "nospiedums", tuvu centram - Ganimēda, bet pa labi un uz leju no Ganimēda - Eiropas atstātās "pēdas". Šīs emisijas rodas pavadoņiem mijiedarbojoties ar milzu planētas elektromagnētisko lauku. Uz Zemes šāds fenomens netiek novērots.

Attēls tika uzņemts 1998. gada 26. novembrī.

Nu kā, sanāca četri punkti?

Universe Today